מהו מזון לבני אדם?

לכל בעל חיים יש מזון שמתאים לו מבחינה ביולוגית ועליו הוא משגשג בצורה הטובה ביותר. פרה עשויה לחיות על תירס וסויה, אך תשגשג רק על עשב. באופן דומה, המזון המיטבי לבני האדם הוא זה שביכולתנו לאכול ללא בישול, עיבוד או הכנה, וזהו הפרי. אין מזון אחר שלא יעורר בנו גועל, בחילה ובעיות עיכול במצבו הטבעי.

מדוע הפירות הם המזון האידיאלי לבני אדם?

– קל יותר לעכל את הפירות מכל מזון אחר, והם יוצאים מן הקיבה במהירות הרבה יותר מכל דבר אחר שנשים בפה. כמה בננות יעזבו את הקיבה תוך 40-30 דקות לאחר האכילה. בשר יכול לשבת בקיבה לכל אורך היום. כל האנרגיה המתבזבזת בעיכול הבשר ניתן להפנות למטרות טובות יותר כמו תפקוד מוחי.

– בפירות יש את השיעור הגבוה ביותר של ויטמינים לכל קלוריה, והשיעור השני בגובהו, לאחר הירקות, של מינרלים לקלוריה. מדענים מעריכים כי בין 60% ל-90% מהוויטמינים טרם התגלו, לכן תוספי תזונה לא יכסו את כל צרכי הגוף. אנו זקוקים לפירות טריים רבים כדי לספק את הצרכים האלה.

– פירות, בניגוד לבשר ולדגנים מעובדים המרכיבים את עיקר התזונה המערבית הרגילה, מלאים בסיבים. יש שני סוגי סיבים – מסיסים ובלתי מסיסים. סיבים מסיסים נמצאים בעיקר בפירות ובירקות. הם סופגים מים, מסייעים לשמור על הצואה מלוכדת ורכה, ומעודדים תנועה במעיים. סיבים בלתי מסיסים שורטים את המעיים וגורמים נזק.

– כל ארגוני הבריאות ומניעת המחלות מעודדים הגברה של צריכת הפירות, כולל איגוד הלב האמריקאי ומרכזים לפיקוח ולמניעת מחלות. הוכח כי פירות מפחיתים את השכיחות לסרטן, התקפי לב ואינספור מחלות אחרות.

– גוף האדם זקוק לכל היותר ל-10% מהקלוריות שלו מחלבון. הבריאות מתחילה להתדרדר אם אנו צורכים יותר מ-10%. ממוצע החלבון בפירות וירקות הוא 8%-5%. הם מושלמים.

– בפירות אין כולסטרול.

– כל תא בגוף, כולל תאי המוח והשרירים, ניזונים מהסוכרים גלוקוז ופרוקטוז. הפחמימות הפשוטות בפירות בשלים מגיעות בעיקר מגלוקוז ומפרוקטוז, שהגוף מיד סופג כמעט ללא מאמץ. מאידך גיסא, את הפחמימות המורכבות שנמצאות במזונות כמו לחם יש לעכל במאמץ רב כדי לנצלן כדלק. מאחר שגופנו זקוק לסוכר רב כדי לתפקד, עדיף לספק לו זאת בצורה הקלה ביותר לניצול.

– רוב הפירות דלים בשומן. פרט לאבוקדו, דוריאן וזיתים, לרוב הפירות יש 8%-2% שומן. צריכת השומן לא צריכה להיות גבוהה מ-10% מהקלוריות, כך שאין טובים מפירות לשם כך.

– בפירות יש שיעור רעלים זניח. בהשוואה לאקרולין המופק בטיגון עמוק, לפחמימנים ארומטיים רב-טבעתיים המופקים מצלייה, למלח שנמצא כמעט בכל מזון ולאינספור הרעלים האחרים שמשתחררים בבישול, אפשר לראות שהפירות אידיאליים. לכן הפירות לא גורמים סרטן, בניגוד למזונות אחרים.

האם אנחנו אוכלי בשר?
בעלי חיים טורפים אוכלים את הבשר נא, היישר מהגוויה, ומתענגים על הטעם. איש מאתנו לא מסוגל להרוג בעל חיים אחר בציפורניו ובשיניו, ורק המחשבה על כך תעורר בנו שאט נפש. יש הבדלים רבים בין בני אדם לבעלי חיים טורפים, ביניהם: צורת השיניים, אורך המעיים ומידת חומציות הקיבה.

האם אנו אוכלי עשב?
גוף האדם אינו מפריש תאית או אנזימים אחרים שיכולים לפרק עשב, עלים וגבעולים למקור האנרגיה שלו – סוכרים פשוטים, כפי שעושים אוכלי עשב.

האם אנו אוכלי דגנים?
זרעי צמחים ועשבים הם מקור תזונה לציפורים, שבגופן קיים איבר עיכול שמאפשר לזרעים לנבוט. בני אדם לא יכולים ללעוס או לעכל זרעי דגנים במצבם הטבעי, אך אפילו כשהם מבושלים מתקשה גוף האדם לפרק את הפחמימות המורכבות שבהם.

האם אנו אוכלי שורשים עמילניים ופקעות?
בעלי החיים המותאמים לאכילת שורשים ופקעות מצוידים בחוטם ארוך המותאם לנבירה בקרקע. בני אדם לא מסוגלים לעשות זאת ללא כלים, ולרוב ימנעו מכך כי רוב השורשים והפקעות אינם אכילים במצבם הטבעי.

האם אנו אוכלי קטניות?
מעטים בעלי החיים שאוכלים קטניות במצבן הטבעי. לאחר הבשלתן הן בלתי אכילות ואף רעילות לרוב היונקים, ובמיוחד לבני האדם. שיעור החלבון הגבוה בקטניות גורם למערכת העיכול האנושית לייצר גזים.

האם אנו אוכלי חלב?
אף בעל חיים בטבע לא שותה את חלבם של מינים אחרים. רק במאה השנים האחרונות החלה תעשיית החלב לפרוח. לפני כן איש לא היה מרשה לעצמו לבזבז דגנים כה רבים על כה מעט חלב. בנוסף, חלב הוא אחד מגורמי המחלות הנפוצים ביותר, כמו אוסטיאופורוזיס וסרטן.

מקורות-
תזונת 80/10/10 – ד"ר דאגלס גרהם
http://www.raw-food-health.net/FruitNutritionFacts.html

הגב

5 תגובות ב "מהו מזון לבני אדם?"

הרשמה לעדכונים
avatar
3000

ליאורה גולן
Guest
4 באוקטובר 2013 20:31

לצוות שלום,
לפני כמה שנים הפכתי להיות צמחונית, לפני כשנתיים עברתי לטבעונות, והיום אני מנסה -עם סטיות פה ושם – לעבור לטבעונאות.
קראתי "בשקיקה" את הספר 80/10/10 ואני מנסה ליישם את הכתוב למעלה מחודש.
קשה לי עם וויתור על האוכל החם שכלל הרבה דגנים, ויש לי חששות כבדים לגבי כמות הסוכר שנמצאת בפירות למרות שהבנתי מקריאה בספר שאם אוכל אך ורק תזונה של פירות וירקות וירקות עליים, אין לי ממה לחשוש.
אני הולכת לעשות בדיקות בשבוע הבא ומחזיקה לעצמי אצבעות !!!
אני מאוד רוצה להמשיך עם התזונה הזו ומשתדלת ככל יכולתי להימנע מפיתויים של ארוחות משפחתיות ומפגשים עם חברים.
שאלתי אליכם היא : איך אני מרכיבה ארוחה שכזו בלי להסתכל יום יום במתכונים שבספר? האם אני יכולה להחליט על דעת עצמי לגבי הכמויות שאני אוכל – הרבה פירות בוקר/צהריים וירקות כולל עליים בערב – בלי חשש?
האם זה לא מוגזם לאכול 2 ק"ג ענבים לארוחת בוקר כאשר משקלי הוא 57 והגובה 155 ס"מ גילי הוא 62 ?לאכול אבטיח שלם, מילון, קילו סברס ועוד.. ועוד…
אני מאוד רוצה להפוך את הדייאטה הזו כחלק מאורח חיים שלי וקצת חוששת !!!

יונתן
Guest
4 באוקטובר 2013 22:04

היי, ליאורה, ברוכה הבאה 🙂

ראשית תודה על השיתוף, אנחנו שמחים על כל אדם חדש שנחשף לתזונה הזו ומאמץ אותה, ומאחלים לך בהצלחה!
אני מבין את החששות. גם אנחנו היינו שבויים במיתוסים התזונתיים לגבי מה בריא ומה לא והיה קשה להשתחרר מהם. אבל כשמציבים את המיתוסים מול ההיגון הפשוט רואים שכל בעל חיים אוכל את המזון המתאים לא ללא בישול, ומשגשג עליו.
הכיף בתזונת 80/10/10 היא שאת בהחלט לא צריכה להיצמד לתפריטים אלא פשוט לאכול את הפירות והירקות האהובים עלייך, עד שובע. אין כמעט דרך, אלא אם כן תכריחי את עצמך במכוון, לאכול יותר פירות ממה שהגוף ידרוש ממך לצרכיו. גם אני אוכל מתי שאני רעב, כמות שמספיקה לי לשעות רבות של פעילות, ואין לי שום בעיה לאכול 1,500 קלוריות בארוחה או יותר.
בכל מקרה, אם יהיו לך שאלות נוספות, נשמח אם תירשמי לפורום, שם נוכל לענות לך יותר בהרחבה.

בן
Guest
24 ביולי 2013 15:42

מאמר מעולה!

אני אשמח אם תוכלו להפיץ את המידע הבא
http://easyfoodisrael.blogspot.co.il/2013/05/blog-post_26.html

עידן
Guest
עידן
8 בספטמבר 2012 17:21

שאלה על הנבטה-
האם אכילת דגנים/קטניות מונבטים/ות זה בסדר?
מדוע קטניות הן רעילות לבני אדם?

עוד שאלה קטנה-
מה הגיוון הנדרש בעלים ירוקים על מנת לקבל את כל הרכיבים שאני צריך? אני בעיקר אוכל חסה, סלרי ,תרד, נבטי חמניה ונבטים סיניים- האם זה מספיק?

חדש בתחום…
עידן

wpDiscuz