איך לסלף מחקרים מדעיים כדי לקדם צריכת בשר ומכירת תוספי תזונה

עולם המדע כמרקחה! השכם וערב מתפרסמים מחקרים מדעיים שמראים שתזונה טבעונית עוזרת לטיפול במחלות לב, בסרטן, בסוכרת ובמחלות רבות נוספות, ובאופן כללי מועילה לבריאות, מעודדת משקל גוף תקין ומסייעת בשיפור הכושר הגופני.

מן העבר השני, מתפרסמים עוד ועוד מחקרים שמראים שצריכה גבוהה של מזון מהחי קשורה לתחלואה גבוהה יותר, להשמנה ולמוות בטרם זאת.

אף על פי כן, טבעונים רבים מותקפים בטענות שמחקרים מדעיים מוכיחים בדיוק להיפך, שטבעונות מובילה להתקפי לב וסרטן וצריכת בשר ושומן רווי היא הדרך לבריאות טובה. הסיבה לכך היא שאנשים שמעוניינים לקדם את צריכת הבשר, ואת מכירת התוספים והתרופות לאנשים שנעשים חולים מצריכת בשר, מבצעים סילופים של המחקרים, יוצאים בהצהרות נלהבות בעלות קשר מועט אם בכלל למסקנות המקוריות, וכך נוצר כדור שלג באינטרנט כשכל בלוגר מומחה תזונה בעיני עצמו מוסיף עוד ועוד נתונים פרי מוחו הקודח.

רוצים דוגמאות?

הבלוגר הפליאוליט, דעאל שלו, שכתב ספר שלם שכל כולו סילופים מדעיים, פרסם לאחרונה פוסט על ממצאי דו"ח הוועדה המייעצת לתזונה של ממשלת ארה"ב. מתוך דו"ח של מאות עמודים שסוקר מאות מחקרים וחוזר שוב ושוב על אותן המסקנות שצריך להגדיל את צריכת המזון הצמחי ולהקטין את צריכת המזון מהחי, הצליח דעאל לעוות את המסקנות ולהפיץ שהדו"ח טוען כי אין קשר בין צריכת מזון מהחי לבין מחלות כרוניות, כמו מחלות לב. דעאל מציג את הטבלה הבאה:

אבל כל מה שצריך כדי להפריך את המסקנות של דעאל זה להסתכל בנתונים. ניקח את אחת המטא-אנליזות לדוגמה, של החוקרת Siri-Tarino, (ראו בקישור) באחת הטבלאות ניתן לראות את שיעור השומן הרווי בתזונה של האנשים שהשתתפו במחקר (קישור לטבלה) מה אנחנו לומדים מהנתונים? שהמחקרים האלה לא השוו בין פליאוליט שצורך 40%-50% שומן רווי לבין טבעוני שצורך 1%-2% שומן רווי וגילו שאין כל השפעה של צריכת השומן הרווי על מחלות לב, אלא השוו בין אנשים שצורכים 10%-20% שומן רווי, והגיעו למסקנה שגם אם אתה צורך רק 10% שומן רווי, אתה עדיין באותה סכנה למחלת לב כמו אנשים שצורכים 20% שומן רווי. וכמובן שבאף אחד מהמחקרים לא כתוב מה אכלו האנשים במקום השומן הרווי, אבל מן הסתם היה זה מזון כלשהו מן החי בעל שיעור שומן נמוך יותר, או ג'אנק פוד אחר, וממש לא פירות וירקות טריים.

כפי שכבר הראנו במאמר על ממצאי דו"ח הוועדה המייעצת לתזונה אלה המסקנות האמיתיות של הדו"ח: קיימת השפעה חזקה של התזונה על מחלות לב וכלי דם. להפחתת הסיכון למחלות אלה יש לצרוך יותר פירות, ירקות ודגנים מלאים ולהפחית בצריכת בשר אדום או מעובד, דגנים מזוקקים ומזונות ומשקאות ממותקים.ההשפעה של תזונה לקויה על מחלות לב וכלי דם היא הגבוהה ביותר מבין כל המחלות הכרוניות ומוכחת מעבר לכל ספק. ראיות חזקות ועקביות מראות שהפחתה בצריכת השומן הרווי מורידה במידה רבה את הסיכון למחלות לב וכלי דם. הוועדה ממליצה לאנשים שמנסים לשפר את בריאותם ומפחיתים את צריכת הפחמימות המזוקקות והסוכר הלבן, לא להחליף את המזונות האלה במזונות עתירי שומן רווי, אלא בפירות, ירקות, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים וזרעים.

בנוסף, דעאל שב ומסלף את מסקנות הוועדה בעניין הכולסטרול וקובע כי "הועדה אינה רואה עוד את הכולסטרול במזון כסיבה לדאגה ולהגבלת צריכתו". אך למעשה, כפי שכבר הראנו, הדו"ח רק קובע כי במחקרים שנסרקו לא נמצאה השפעה בין צריכת כולסטרול לרמת הכולסטרול בדם. כלומר הכולסטרול, כרכיב מזון מבודד, הוא לא הגורם הבעייתי במזון מן החי, אלא רכיבים אחרים או שילוב שלהם. המסקנה היחידה מהקביעה הזו היא שאם האמריקאי הממוצע יחליף את מנת בשר החזיר היומית שלו במנת בשר בקר, הדל יותר בכולסטרול מבשר החזיר, לא יפחת הסיכוי שלו לחלות באחת מאותן מחלות כרוניות התוקפות את האמריקאים.

בלוגר נוסף שאוהב לסלף נתונים, הוא גיא בן צבי, שמוכר תוספי אומגה 3 למחייתו. גיא העלה לרשת מצגת בשם "טבעוני ובריא, האם זה אפשרי", שבה הוא מגיע למסקנה ש"טבעונים לוקים ומתים ממחלות לב ללא קשר לאינדיקטורים של מחקר פרמינגהם (כולסטרול גבוה, ויטמין B נמוך וכו'). צריכה נמוכה של חלבונים מכילי חומצות אמינו גופרתיות מסבירה את תת התזונה והתפתחות מחלות לב אצל טבעונים".

ושוב, כל מה שצריך זה להסתכל במחקר כדי לראות שאין כל קשר בין המסקנה של גיא לנתונים עצמם. התיאוריה בנושא חומצות האמינו של גיא בן צבי מתבססת על מאמר אחד מאוניברסיטת שטרסבורג בצרפת שנערך על 24 גברים בלבד מאזור עני מאוד בצ'אד, אחד האזורים העניים בעולם, שבמאה העשרים מתו בו מיליוני אנשים מבצורת, כך שאין פלא שהאנשים האלה לא אכלו מספיק קלוריות או מספיק מזון איכותי. בנוסף, גיא בן צבי מסלף בתרגומו למאמר שאותם גברים ניזונו מתזונה טבעונית, אך במאמר עצמו אותם גברים מתוארים כ"צמחונים" שאוכלים עוף וביצים בנוסף למזון צמחי ולעיתים רחוקות גם מוצרי חלב ובשר מסוג אחר, וכן כ"חקלאים בריאים ופעילים".

החוקרים הסיקו שרמות ההומוציסטאין הגבוהות שהתגלו אצל הנחקרים נגרמו מחסר בחומצות אמינו גופרתיות, אך באותה מידה הם יכלו להסיק שמדובר במצב של חוסר בחומצה פולית עקב המגורים באזור עני והמזון המוגבל. איך אפשר ממחקר כזה להגיע למסקנה שטבעונות גורמת למחלת לב בעוד שאף אחד מאותם גברים במחקר לא היה טבעוני ואף אחד מהגברים לא היה חולה לב?

ואם זה לא היה ברור, נבהיר זאת שוב: גיא בן צבי לוקח מחקר זניח על אנשים לא טבעונים, שלא סובלים ממחלות לב, ומסיק מכך שטבעונות מובילה למחלות לב. פשוט מדהים!

דוגמאות רבות אחרות ניתן לקרוא במאמר – הסוד הקדמוני של דעאל שלו.

לסיכום, אף מחקר בודד, ובטח שלא פרשנות מסולפת עליו, יכולים לבטל את הקונצנזוס המדעי שיש להגדיל את צריכת המזון הצמחי ולהקטין את צריכת המזון מן החי.

אם אתם לא מסכימים, לבטח תיקחו לתשומת לבכם את תוצאות המחקרים הבאים:

למשל, ידעתם שמחקר מדעי גילה שהאלכוהול הוא שגרם לבני האדם לרדת מהעצים…?

והאם ידעתם שמחקר מדעי אחר הגיע למסקנה שהקנביס הגן על האדם הקדמון מפני טפילים…?

עוד בנושא:
האם יש מחקרים מדעיים שתומכים בתזונת 80/10/10?
תזונת פליאו: מדע או דת?
ממצאי דו"ח הוועדה המייעצת לתזונה 2015
המלצה על הספר "תזונה הוליסטית" (Whole) של פרופ' קולין קמפבל שמרחיב בנושא סילופים מדעיים בקרב מדענים

הגב

14 תגובות ב "איך לסלף מחקרים מדעיים כדי לקדם צריכת בשר ומכירת תוספי תזונה"

הרשמה לעדכונים
avatar
3000

מיכה
Guest
מיכה
18 ביוני 2015 10:29

מי זה גיא בן צבי ולמה זה מעניין לציין? המצגת שקישרתם אליה, בכל אופן, בכלל לא נפתחת.

דעאל, כמו כולנו, נגוע בהטיית האישוש ומייחס הרבה יותר חשיבות לממצאים שתומכים במה שהוא מאמין (וגם אני, וגם אתם, דרך אגב). ממה שקראתי אצלו הוא יותר מסתכל על מטא-אנליזות ופחות על מחקרים בודדים. לכן להגיד שמטא-אנליזות נבחרו בפינצטה זה קצת מוזר. מטא אנליזות אוספות ממצאים ממחקרים רבים – זה הרעיון.

אולי צריך לעשות מטא-מטא אנליזה, שאוספת את כל המטא-אנליזות…

בעניין הפאליאו, כל מי שאני מכיר שאוכל פאליאו בכלל לא מתנהג לפי מה שאתם כותבים. הדגש הוא תמיד על יותר ירקות ופירות. לא הרבה בשר, אבל אם כן – יותר איברים פנימיים ופחות שרירים (שיש בהם שומן).

אבל סבבה, אם טוב לכם עם בננות – מי אני שאומר לכם מה לעשות?

מיכה
Guest
מיכה
18 ביוני 2015 9:09

מי זה גיא בן צבי? ולמה זה מעניין לציין?

ואני לא יודע על מה אתם מדברים (ונראה לי שגם אתם לא כלכך). כל מי שאני מכיר שאוכל פאליאו אוכל הרבה ירקות, מעט מאד פירות, לפעמים קצת אורז לבן. אם אוכלים בשר – משתדלים יותר איברים פנימיים משרירים, ואם שרירים – יותר שמנים, זה נכון. אז מה?

מיכה
Guest
מיכה
17 ביוני 2015 6:41

לא באמת מאמר משובח. מתוצאות המטא אנלישה, שהמאמר בעצמו מקשר אליה, יוצא שאין מספיק אינפורמציה כדי למצוא קשר בין צריכת שומן רווי מן החי ובין מחלות לב ועורקים. זה לא אומר שלא נמצא קשר (במקרה הזה) אלא שצריך עוד אינפורמציה כדי לקבוע זאת.
זה גם לא אומר שיש קשר כזה… מצד שני, הקונצנזוס המדעי (שדי מתערער בשנים האחרונות) הוא שיש קשר. זה אומר שצריך ראיות כדי לשנות את ברירת המחדל, שהיא הקונצנזוס.

אבל, אם תוצאות המטא-אנליזה היו קובעות שאכן אין קשר – הייתם אוכלים בשר ושומן מן החי? אם לא – מה המשמעות של לתקוף את הגישה הזו בכלל.

זיו
Guest
זיו
16 ביוני 2015 20:24

מאמר משובח תודה רבה !
לא יאמן כמה רחוק מקדמי הפליאו הולכים עם השקרים, מדובר בסילופים מדעיים איומים, שכתוצאה מהם בריאותם של אנשים רבים שהולכים שולל אחרי הפליאו נפגעת, מדובר בזלזול במדע ובתמימותם של אנשים.

תודה שאתם חושפים את השקרים והשקרנים הללו.

wpDiscuz