מה מעלה יותר את רמת האינסולין – פחמימות או בשר?

למרות שחסידי תזונת הפליאו והדיאטות הדלות בפחמימות מאמינים בקנאות שפחמימות והורמון האינסולין הם שורש כל הרע בעולם, ושכדי לשמור על רמת אינסולין נמוכה חייבים להימנע עד כמה שאפשר מצריכת פחמימות, מחקרים מראים שמזון מהחי שאינו מכיל פחמימות כלל מעלה גם הוא את רמת האינסולין, ולעיתים אף יותר מאכילת פחמימות.

הבסיס להמלצות של חסידי תזונת הפליאו והדיאטות הדלות בפחמימות הוא הטענה שהורמון האינסולין הוא הגורם העיקרי להשמנה, וכדי להקטין את הפרשתו יש להגביל את צריכת הפחמימות. לטענתם אכילת פחמימות מכל מקור שהוא גורמת לפיקים גבוהים ברמת הסוכר בדם, מאלצת את הלבלב לייצר הרבה אינסולין וכך שוחקת ומעייפת אותו, ולאורך זמן גורמת לתנגודת אינסולין ולמחלת הסוכרת. אך חסידי הדיאטות האלו מתעלמים לחלוטין מהעובדה שגם מזון עתיר חלבון ושומן מעלה את הפרשת אינסולין, לדוגמה:

• 110 גרם בשר בקר מעלה את רמת האינסולין של חולי סוכרת כמו 100 גרם סוכר לבן. (Diabetes Care 7 (1984):465)
• גבינה ובשר בקר מעלים את רמת האינסולין יותר ממזון עתיר פחמימות כמו פסטה. (American Journal of Clinical Nutrition 50 (1997):1264)
• המבורגר בקר יחיד, או שלוש פרוסות גבינת צ'דר, מעלים את רמות האינסולין יותר משתי כוסות פסטה מבושלת. (American Journal of Clinical Nutrition 50 (1997):1264)
• למעשה מראה המאמר הנ"ל ב- American Journal of Clinical Nutrition שבשר, לאור כמות הסוכר בדם שהוא משחרר, גורם להפרשה הגבוהה ביותר של אינסולין מכל מזון אחר שנבדק.
• מחקר שנערך באוניברסיטת טאפטס, לדוגמה, שהוצג בכנס איגוד הלב האמריקאי בשנת 2003, השווה ארבע דיאטות פופולריות לאורך שנה. מבין הארבע (שומרי משקל, דיאטת ה-Zone, דיאטת אטקינס ודיאטת אורניש), הדיאטה הצמחונית של אורניש (שכמעט רובה פחמימות) הייתה היחידה שהציגה רמות אינסולין נמוכות (27%), אף על פי שלכך כביכול נועדו דיאטת ה-Zone ודיאטת אטקינס (מעט מאוד פחמימות).
• במחקר אחר לקחו החוקרים מאה זוגות של תאומים זהים וגילו שככל שהנחקרים אכלו יותר שומן, כך רמת האינסולין שלהם בצום הייתה גבוהה יותר. (Diabetes Care 16(1993):1459)

אחד מתפקידיו של הלבלב הוא לייצר את הורמון האינסולין שלו מספר תפקידים חיוניים בגוף. ייצור האינסולין הוא תהליך טבעי ורצוי, בדיוק כפי שסוכר בדם הוא דבר רצוי ותקין לתפקוד מיטבי. כל אחד מעשרות טריליוני תאי גופנו מייצר אנרגיה מגלוקוז (סוכר פשוט) ולרעיון שפחמימות הן מסוכנות אין כל בסיס מדעי ראוי. עם זאת מצבים של היפראינסולינמיה (יתר אינסולין בדם) בהחלט אינם רצויים ואף מזיקים בדיוק כפי שסוכר גבוה בדם לאורך זמן הוא מסוכן.

אך למרות השם הרע שעשו לפחמימות תזונה מהצומח עתירת פחמימות לא מעובדות ודלת שומן אינה גורמת לפיקים גבוהים ברמת הסוכר שמצריכים הפרשה מוגברת של אינסולין ולכן לא גורמת לעומס על הלבלב או לתנגודת אינסולין. למעשה, הפחמימות הלא מעובדות עתירות הסיבים עוזרות לאזן את רמת הסוכר בדם וגורמות לשובע, ונוגדי החמצון ואלפי הפיטונוטריאנטים שנמצאים במזון מהצומח עוזרים למנוע מחלות ולשמור על בריאות. לעומת זאת תזונה עתירת שומן וחלבון מהחי מקושרת סטטיסטית להשמנה, סוכרת, מחלות לב וכלי דם ואף לסרטן.

בסרטון הבא (בתרגום לעברית) תמצאו שפע של הפניות למחקרים שמאששים שתזונה צמחית עתירת פחמימות מביאה לירידה ברמת האינסולין, ולעומת זאת מזון מהחי דווקא מעלה אותה.

להמשך קריאה:
הסכנות שבדיאטות דלות פחמימות
תזונת פליאו, מדע או דת?
הסוד הקדמוני של דעאל שלו
וידויו של חסיד פליאו

מידע נוסף בנושא תזונה עתירת פחמימות, דלת חלבון ודלת שומן כדרך לרפא ולמנוע את מחלת הסוכרת ומחלות כרוניות אחרות:
הספר 'לנצח את הסוכרת בדרך טבעית' / ד"ר ניל ברנרד
הספר 'בריא בן 100' / ג'ון רובינס
הספר 'מחקר סין' / פרופסור קולין קמפבל

הגב

2 תגובות ב "מה מעלה יותר את רמת האינסולין – פחמימות או בשר?"

הרשמה לעדכונים
avatar
3000
ג ל
Guest
ג ל

למה אין קישור למחקרים המדוברים, לא אמין

wpDiscuz