הפרכת מיתוסים – B12

הטענה הרווחת היא שצמחונים וטבעונים סובלים ממחסור בוויטמין B12, אך עם זאת הראיות מראות שכמעט 40% מהאוכלוסייה סובלים ממחסור בוויטמין זה, אף שהם מקבלים אותו כביכול מהתזונה שלהם. מהן הסיבות למחסור זה?

1. עד שנות הארבעים של המאה ה-20 הייתה התוצרת החקלאית שלנו משופעת בוויטמין B12. הוויטמין לא נוצר בצמחים אלא על ידי בקטריה החיה באדמה, והצמחים ספגו אותו דרך השורשים. המעבר לדשנים כימיים בשנות הארבעים גרם להשמדת הבקטריה ברוב האדמות החקלאיות. ומאחר שהבקטריה נתגלתה על ידי המדענים רק בשנות החמישים השתררה הטענה שבצמחים אין את הוויטמין.

2. אנחנו שוטפים ומחטאים את התוצרת החקלאית. בעבר נהגנו לאכול את הפירות והירקות עם מעט מהאדמה שעליה, וכך לספוג מהוויטמין B12 שבה. לראיה, המחסור בוויטמין B12 במדינות העולם השלישי אינו שכיח כמו במערב. בנוסף האדמות החקלאיות במערב דולדלו מהחומרים המזינים שבהן כולל הקובלט שהוא מינרל קורט שמהווה חלק מהמבנה של ה-B12 ובלעדיו הוויטמין אינו מיוצר.

3. קושי לספוג את הוויטמין B12 מהמזון. אנשים רבים חיים על תזונה עשירה בשומן, אף שנועדו לשגשג על תזונה עשירה בפחמימות. הבקטריות החיות במעי שלנו ניזונות מפחמימות, ככל שכמות הפחמימות בתזונה שלנו יורדת, כך גם קטנה מושבת הבקטריות במעי והיכולת לייצר ויטמין B12. זאת ועוד, אכילת מזונות שאינם מתאימים לנו, כמו הסיבים הבלתי מסיסים שבדגנים, גורמת לפגיעה ברקמה העדינה של המעי וכך להפחתת הספיגה של חומרים מזינים.

4. הגורם הפנימי (Intrinsic Factor), חלבון שמיוצר על ידי התאים הפריאטלים שבדופן הקיבה, הכרחי לספיגת ה-B12 במעיים. אדם שאינו מייצר כמות מספקת של הגורם הפנימי, בסופו של דבר יסבול מחוסר ב-B12. יש סיבות רבות ליצירת כמות בלתי מספקת של הגורם הפנימי. כמה מהסיבות השכיחות ביותר היא מות התאים שמייצרים את הגורם הפנימי (שלעתים נגרם מנוגדנים מסוימים), סרטן הקיבה, אולקוס, מחלות מסוימות של המעי הדק, טפילי מעיים וניתוחים בקיבה או במעיים.

5. פגיעה בייצור B12 במעיים עקב אכילת מזון דל סיבים מסיסים, עתיר שומן ושימוש באנטיביוטיקה.

6. סיבות נוספות לתת ספיגה של ויטמין B12- צריכת טבק, קפאין ואלכוהול, שימוש בסמים, שימוש בגלולות למניעת הריון, שימוש בתרופות מסויימות (למשל תרופות למחלת הסוכרת), חומר הרדמה בניתוחים, מחלות מעי כמו צליאק, קרון, קוליטיס ו-IBS, גידולים במעי, כריתת חלקים ממערכת העיכול, ניתוחים בריאטרים, תת חומציות בקיבה, תרופות נגד צרבת, אכילת ציאנובקטריה כדוגמת ספירולינה [ספירולינה מכילה חקייני ויטמין B12 (inactive B12 analogs) שמתחרים על אתרי הקישור לחלבון ההובלה של ה-B12 האקטיבי ולכן מונעים את ספיגתו במעי] ועוד גורמים נוספים שמשפיעים על היכולת שלנו לספוג את ה-B12.

אז למה אין לכולם מחסור?
התשובה היא: תוספים. המספוא שבעלי החיים מקבלים עשיר בוויטמינים ותוספים מלאכותיים. ראו לדוגמה פירוט של תכשירים וטרינריים לחיות משק, רכיבי מספוא, תכולת תרכיז ויטמינים, ותוסף ויטמין B12 לחיות משק.

ניתן גם לראות בעמ' 172 של הספר Nutrient Requirements of Dairy Cattle, שפרות סובלות מחוסר בוויטמין B12 אם אינן מקבלות את התזונה הנכונה:  ראו את הקטע על קובלט בעמ' 132, ובו נכתב: ללא קובלט בתזונה יורדת תפוקת הויטמין B12 במעלי גירה תוך ימים ספורים. זאת ועוד, המוצרים המוגמרים מועשרים גם הם בתוספים מלאכותיים. (מתוך ויקיפדיה: ברוב מוצרי החלב תהליך הפסטור מפחית את כמויות הוויטמינים הטבעיות, כולל B12, ולכן הם מועשרים בהם בצורה מלאכותית ובאופן מבוקר לאחר התהליך, לעיתים אף בכמות גדולה מהכמות המקורית.)

בנוסף, מוצרים רבים אחרים מועשרים באופן מלאכותי, כגון דגני בוקר, חטיפים, משקאות אנרגיה, חלב סויה ועוד. כמו כן, אנשים רבים נוטלים טבליות ויטמינים באופן קבוע.

אז מה לעשות אם יש מחסור בוויטמין B12?
במקרה של מחסור יש לקחת תוסף B12 במינון גבוה עד שהרמה תעלה. לאחר מכן רצוי לאכול ככל האפשר תוצרת אורגנית ולהקפיד על מזון עתיר פחמימות וסיבים מסיסים ודל בשומן, לבצע בדיקות דם אחת לשנה-שנתיים וליטול תוסף על פי הצורך.

מידע נוסף בנושא-
מאמר – בעלי חיים במשקים וּויטמין B12
חוסר בויטמין B12 נפוץ בעיקר אצל אוכלי בשר – סרטון של פרילי
האמת על B12 – ראיון עם הארלי ג'ונסטון
מחקר של משרד החקלאות האמריקאי שקובע שאין קשר בין אי אכילת בשר למחסור בוויטמין B12

12
הגב

avatar
3000
3 Comment threads
9 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
טלטלטלטלצוות האתרטלטלשרון Recent comment authors
  Subscribe  
הרשמה לעדכונים
טלטל
Guest
טלטל

מה העמדה שלכם לגבי זריקות ויטמין b12 ישר אל תוך השריר? כל התוספים מכילים המון חומרים משמרים, ממתיקים וכו׳. הייתי רוצה לקבל את זה בצורה הטהורה ביותר.

טלטל
Guest
טלטל

תודה. היכן ניתן למצוא תוספי b12 וD שאינם מכילים חומרים מלאכותיים וממתיקים? אני יודעת שיש מתיקובלמין עם אגבה שזה גם לא ממש מומלץ בתזונה הזו, נכון?

טלטל
Guest
טלטל

אפשר המלצה על מותגים ספציפיים שמומלצים מI herb? תודה רבה רבה על כל התשובות 🙂 אתם נפלאים!

שרון
Guest
שרון

מדוע אינכם מזכירים אכילת שקדים, שעשירים בסידן מגנזיום ומינרליים חיוניים נוספים

יואל
Guest
יואל

האים לא מדובר על בקטריות הפועלות במערכת העיכול בסביבה מסויימת ללא למשל קפאין ,אלכוהול ,סוכרים לבנים ,כימקלים שונים

יואל
Guest
יואל

אבל האם החמרים המסויימים שציינתי אינם מונעים את קליטת הויטמין למרות נניח אכילה סבירה ,צמחונות ,טבעונות או לקיחת תוספים ,האם קפה אחרי ארוחה ,שתית בירה ,סוכרים לבנים ,מזונות שכמעט כל אחד אוכל ושותה כיום