כמה שומן יש באמת במזון שלנו

לגוף האדם אין צורך ביותר מ-10% שומן ביום מסך הקלוריות שאנו אוכלים. עודפי שומן מצמיגים את הדם וכך גורמים לתאי הדם האדומים להידבק אלה לאלה ולהקשות עליהם להעביר חמצן לתאים. עודפי שומן גם חוסמים את פעולת האינסולין שתפקידו להביא את הסוכרים לתאים, וכך גורמים לתנגודת אינסולין שעלולה להביא לסוכרת. כולנו רואים את תוצאותיה של מגפת ההשמנה מסביבנו, שמתבטאת לא רק במחלות, אלא גם בנזק כלכלי וחברתי כבד.

אחת הסיבות לכך היא שאיננו יודעים באמת מהו שיעור השומן במזון שלנו. חברות המזון משווקות את המזון עתיר השומן שלהן בשיטות מתוחכמות שגורמות לצרכנים לחשוב שהמזון דל בשומן או שהשומנים בו בריאים לגופם או שהחברות מבליטות תכונות אחרות בו כמו שיעור החלבון הגבוה.

ההונאה של חברות המזון פשוטה מאוד: הן מחשבות את שיעור המזון מסך הנפח ולא מסך הקלוריות, כלומר מוסיפות גם את המים לחישוב. אם שתינו ליטר שמן זית ולאחריו 4 ליטר מים, לא גרמנו ל-9,000 קלוריות של שומן מזוקק להפוך לארוחה בריאה של 20% שומן.

קחו לדוגמה חלב 3%: ב-100 מ"ל חלב יש 57 קלוריות. 3 מ"ל שומן שווים ל-27 קלוריות. מכאן שבחלב 3% יש למעשה כמעט 50% שומן. חשבתם שביצעתם את הבחירה הדיאטטית וקניתם חלב 1%? מתוך 41 קלוריות, 9 מגיעות משומן, כלומר 22% שומן.

כמה שומן יש באמת בקוטג' 9%? מתוך 130 קלוריות, 80 מגיעות משומן, כלומר 61% שומן.

ובגבינה צהובה 32% שומן? מתוך 380 קלוריות, 290 מגיעות משומן, כלומר 76% שומן.

כמה שמענו שביצה היא המזון החלבוני המושלם? אבל בחינה מדוקדקת מגלה שמתוך 154 קלוריות למאה גרם ביצה, 100 מגיעות משומן, כלומר 65% מהקלוריות מגיעות משומן, ורק 50 קלוריות מגיעות מחלבון. ואם טיגנתם את הביצה שלכם בכף שמן, הוספתם עוד 15 גרם שומן, לסך של 84% שומן!

ההונאה הזו לא פוסחת על חברות הסויה שמשווקות את החלב והטופו כמוצרי בריאות, אך חשבון פשוט יראה שחלב הסויה, שמכיל כביכול 2% שומן, 18 מתוך 45 הקלוריות בכל 100 מ"ל מגיעות משומן, כלומר 40%.

והטופו, שמשווק כמזון הבריאות האולטימטיבי, מתוך 150 קלוריות, 80 מגיעות משומן, כלומר למעלה מ- 50% מהקלוריות מגיעות משומן. האם הטופו הוא באמת מזון "חלבוני"?

עוד מוצר שנחשב לבריאותי הוא שמן הזית. זהו מוצר מזוקק שמכיל 100% שומן ומחקרים מראים שצריכתו מאטה את זרם הדם למשך 6 שעות רצופות עד שהגוף מסיים לפנות אותו.

הדרך היחידה לקבל את כל הפחמימות, החלבונים, השומנים, הוויטמינים והמינרלים הדרושים לכם מבלי להוסיף על כך שומן מיותר היא לאכול פירות וירקות חיים, טריים ושלמים. אכילה של לא יותר מ-10% מהקלוריות משומן תגרום לכם להגיע למשקל תקין ללא מאמץ, תעניק לכם אנרגיה רבה יותר ותשפר את איכות חייכם.

9
הגב

avatar
3000
4 Comment threads
5 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
יניבאירנהיונתןנליצוות האתר Recent comment authors
  Subscribe  
הרשמה לעדכונים
יניב
Guest
יניב

השאלה שאני תמיד שואל את עצמי… האם כדאי להגיע לגיל 120 ולחיות על עשב … או להגיע לגיל 60 ולחיות על אוכל שאני אוהב??? לבני האדם יש ניבים וציפורניים מה שמעיד שבעבר האבולוציוני של האדם הוא היה "מאוכלי הבשר" אז למה לביית אותנו ולתת לנו לאכול צמחים?

יניב
Guest
יניב

קופים הדומים במבנה הגוף לאדם, ניזונים בטבע וגם בשבי בעיקר מפירות, עלים וכל מיני סוגים של "אוכל בריא". חי תוחלת חיים של כמחצית מחייו של האדם. דבר נוסף, עולה השאלה מדוע תוחלת החיים של האדם עלתה לאחרונה כשיש יותר ג'אנק פוד בשוק…? אני חושב שכל אחד יאכל מה שטוב וטעים לו, אך בד בבד כדאי לדאוג במקביל לפעילות גופנית אשר מחזקת את הגוף ללא קשר לתזונה…

אירנה
Guest
אירנה

שמן זית מכיל 100% שומן. נהדר. אז בטח שהוא לא "בריאותי|", נכון? ואבוי, טופו מכיל שומן, משמע שהוא אינו מזון "חלבוני". בואו נאכל אבקת חלבון טהורה, למה לא.

מה עם גישה קצת יותר מאוזנת למזון, המתחשבת בקיומם של מרכיבים נוספים בו, מלבד שומן? עם כל הכבוד לתאוריית הקונספירציה של חברות המזון?

נלי
Guest
נלי

אני בתזונת פליאו והערכים בבדיקות הדם שלי תקינים לחלוטין ואני אנרגטית ורזה. איך תסבירו את זה למרות שאני צורכת הרבה שומן וחלבון?

יונתן
Guest
יונתן

אני בתזונת פליאו והערכים בבדיקות הדם שלי תקינים לחלוטין ואני אנרגטית ורזה. איך תסבירו את זה למרות שאני צורכת הרבה שומן וחלבון?

באותה מידה אני יכול לשאול אותך איך מייקל פלפס לקח מעל 20 מדליות אולימפיות על תפריט של פסטה ופיצה… זה מאוד לא פליאו!

התשובות לשאלות שלך פשוטות מאוד:
את רזה כי את מגבילה קלוריות.
את אנרגטית כי את צורכת חומרים מעוררים.
בדיקות הדם שלך תקינות כי בפליאו מסתכלים על ערכים גבוהים כמו כולסטרול ושתנן כמשהו בריא, אף שאין לכך כל גיבוי מדעי. (ולא, הבלוג של מיקי בן דור זה לא מקור מדעי).

מעולם לא אמרנו שמי שלא אוכל כמונו נידון להתקף לב מידי. בהחלט ניתן לחיות על כל תזונה. השאלה היא מה קורה בטווח הארוך. אם את מכריחה היום את הגוף שלך לעבוד קשה ללא צורך, גם אם עכשיו הוא בריא וחזק ויכול להתמודד עם זה, באחד הימים תצטרכי לשלם על כך את המחיר בהזדקנות מוקדמת, תשישות כרונית ומחלות לב וסרטן.

יוסי
Guest
יוסי

שלום רב
מתוך קריאת המאמר ניתן להסיק עד כמה השומנים אינם מטיבים איתנו גם כשמדובר בשמן זית בכבישה קרה שנאמר עליו – שמן בריא !!!
במהלך הקריאה נזכרתי בספר "לאכול כדי לחיות" של ג'ואל פורמן שגם איננו דוגל בשמן זית.. כל הסלטים שלו הם ללא שמן. הוא ממליץ על קטניות מסוגים שונים, ירקות עליים אבל גם ממליץ על דברים שסותרים את הנ"ל כמו למשל בנוגע למוצרי טופו שעליהם הוא ממליץ בעמוד 330 הוא כותב "זכרו כי טופו ופולי סויה קפואים או משומרים מהווים מקור איכותי לסידן ולשומני אומגה -3"

אשמח לקרוא דעות בנושא זה.. אני שוקל לנסות בהדרגה מעבר ללא טופו וחלב סויה עם הרבה ירוקים, פירות וירקות חיים … מקווה שאכן ארגיש יותר טוב והרבה יותר בריא.