האם אנחנו מקבלים מספיק נוטריאנטים? – ד"ר דאגלס גרהם

1. שפרו את יחס הקלורינוטריאנטים לכיוון 80/10/10

יש רק שלושה קלורינוטריאנטים, חלבון, שומן ופחמימה. צריכת החלבון כמעט לא משתנה בין דיאטה לדיאטה. לכן, ככל שתצרכו יותר שומן, כך תצרכו פחות פחמימות. הצריכה המומלצת בכל רחבי העולם לפחמימות היא 75%-65% מהקלוריות. רוב האנשים שאוכלים מזון צמחי חי (raw food) צורכים רק כ-20% מסך הקלוריות שלהם מפחמימות, בעיקר מפירות. אכילת פחות מדי פחמימות ויותר מדי שומן מובילה למגוון רחב של בעיות בריאותיות. בראש הרשימה נמצאים קנדידה, סוכרת, תת-סוכר בדם, עייפות כרונית, מחלות לב וסרטן. רוב התופעות המכונות הפרעות מטבוליות של סוכר הן למעשה תסמינים של צריכת שומן גבוהה מדי.

2. יותר זה לא יותר טוב

נוטריאנטים (רכיבי תזונה) נמצאים בגוף ביחס כמותי מסוים לנוטריאנטים אחרים. סידן, לדוגמה, נמצא ביחס של 2/1 לזרחן. צריכה עודפת של נוטריאנט מסוים, או אכילה קבועה של מזונות העשירים באותו נוטריאנט יובילו באופן בלתי נמנע לחוסר איזון. כמו ב"זהבה ושלושת הדובים", אנו משגשגים כשהיחס התזונתי "בדיוק לפי טעמנו". בכל הנוגע לנוטריאנטים, עודף כמוהו כחוסר. המזונות שהכי מתאימים לנו, מבחינה תזונתית, הם אלה שתכולת הנוטריאנטים בהם קרובה ככל האפשר לצרכים התזונתיים שלנו. בכל קטגוריה תזונתית, הפירות הכי מתקרבים לצרכינו.

3. תוספים לא מוסיפים – הם גורמים לחוסר איזון תזונתי

פרט למקרים של חסרים תזונתיים חמורים, תוספים שנוצרו במעבדה תמיד מובילים לחוסר איזון וגורמים יותר נזק מתועלת. גישת "לחיות טוב יותר בעזרת הכימיה" אכזבה אותנו שוב ושוב, כל אימת שניסינו אותה. אין כל צורך בתוספים בדיאטה טבעונאית דלת שומן. תוספים לא יפצו על החסרים התזונתיים שנגרמים לנו מדיאטה לא מיטבית כי הם לא מכסים את כל הקשת הרחבה של החסרים. תמיד מוטב לשפר את התזונה מאשר לפצות בתוספים או תרופות.

4. מזון-על לא ראוי למאכל

מזונות מיובשים, בעיקר אלה שמשווקים כאבקה, נפגעים במידה רבה מהחמצון ומשאר הנזקים התזונתיים שנגרמים מחום, כמו שינוי הצורה הזמינה לגוף של ויטמין B12 לצורה מדומה שהגוף לא יכול לנצל. כשכמויות זעירות מחומר מסוים גורמות לשינוי רב ברמת האנרגיה, יש לפנינו סטימולנט (חומר מעורר). סטימולנטים גורמים לשחרור מאגרים חיוניים, ומובילים לבסוף לאובדן חיוניות. מזונות שלא נמצאים ביחס הנכון בגודלם אלינו, או שארוזים בבקבוקים, קופסאות או צנצנות, אינם מזונות-על, אך הם מתאימים למנטליות הצרכנית המלאכותית שלנו. מזונות שלא ניתן להכין מהם ארוחה שלמה אינם מתאימים לתזונה האנושית.

5. תנו לפירות להבשיל, אל תאיצו בהם

פירות בשלים מספקים את כמות הנוטריאנטים המיטבית לכל קלוריה. מאחר שנוטריאנטים רבים לא זמינים בשלמותם בפירות לפני ההבשלה, אכילת פירות בשלים היא שיקול חשוב למי שמבקש תזונה מיטבית. למידה על פירות היא תחביב מהנה. למדו את שמות זני הפירות הזמינים לכם. רשמו לעצמכם מתי כל אחד מהם מבשיל, מי מהם מבשיל לאחר הקטיפה ועובדות מעניינות אחרות לגבי פירות. תהיו אניני טעם, ואל תאכלו את הפרי טרם זמנו.

6. מזונות מבושלים הם ג'אנק פוד ומספקים רק קלוריות ריקות

אובדן הנוטריאנטים בתהליך הבישול כה רב עד שלא ניתן לפרטו במאמר הקצר הזה. די לומר שהחלבונים, השומנים והפחמימות מתדרדרים בחום הבישול לחומר רעיל. אנזימים, קו-אנזימים ורוב הוויטמינים נהרסים בחום. נוגדי חמצון, פיטו-נוטריאנטים ומינרלים נפגעים, וכך גם הסיבים. ג'אנק פוד נחשב למזון מזוקק החסר רכיבים תזונתיים חיוניים. שמנים ומיצים (החסרים את הסיבים), מזונות מיובשים (החסרים את המים), וכן כל שאר המזונות המזוקקים, נמצאים בדיוק בקטגוריה הזו.

7. אם זה לא אורגני, זה מדאיג

השפעה התזונתית של קוטלי עשבים, קוטלי פטריות, קוטלי מזיקים, קוטלי מכרסמים ושאר "קוטלים" על המזון הוכחה שוב ושוב כשלילית – קטלנית, למעשה. הוכח גם כי צריכת ה"קוטלים" משפיעה על המאזן התזונתי שלנו. מזון אורגני הוא תמיד הבחירה התזונתית הטובה ביותר. המדענים אומרים לנו שהחיים הופיעו על כדור הארץ לפני מיליארדי שנים, אך אנו מתנסים עם כימיקלים במזון רק בשישים השנים האחרונות. אם היה עליכם להמר על החיים שלכם, ועל חיי כל תושבי כדור הארץ, מה הייתם בוחרים: בשיטה שפעלה היטב 99.999,999% מהזמן, או בזו שיעילותה העלתה ספקות כה רבים לאורך 0.000,001% מהזמן?

8. צמחים עונים באופן מושלם על צרכינו: התזונתיים, הרוחניים, הרגשיים, הסביבתיים, האקולוגיים והמוסריים

כל נוטריאנט הדרוש לאדם זמין לנו מצמחים. אין כל נוטריאנט הדרוש לבני אדם שניתן להשיג ממזון מן החי ולא ניתן להשיג מצמחים. מבחינה תזונתית, כל הצמחים מכילים את כל הנוטריאנטים – הם פשוט נמצאים בשיעור אחר בכל צמח. האם אי פעם הבטתם בשדה של פרות ופיכם התמלא ריר? האם חשתם מימיכם חמלה לבעל חיים חסר אונים? האם ידועות לכם ההשפעות הסביבתיות, האקולוגיות והמוסריות ההרסניות של תעשיית המזון מן החי? האם חשתם מימיכם קרבה לכדור הארץ, או חיבור רגשי לטבע כשטיפחתם צמחים?

9. פשטות היא המפתח לעיכול טוב

עיכול טוב חיוני לתזונה אידיאלית. אנו יכולים לספוג ולנצל רק את מה שאנו יכולים לעכל. פשטות בכל ארוחה מעודדת עיכול מיטבי יותר מכל דבר אחר. הפחתת מספר המנות בארוחה, וכן מספר המרכיבים בכל ארוחה, תורמת לעיכול טוב. אם יש בארוחה יותר מחמישה מרכיבים, או שדרושות יותר מחמש דקות להכין אותה, אתם כנראה עובדים קשה מדי בהכנת הארוחה, וכנראה תסבלו מעיכול פגום. התחילו מהמקום שאתם מרגישים בו בנוח (נניח עשרה מרכיבים, עשר דקות) ורדו בסופו של דבר למרכיב אחד, דקה אחת.

10. מגוון מבטיח עיכול מיטבי

תזונה מספקת מובטחת באמצעות אכילת מגוון רחב של מזונות. למרבה המזל, הטבע מבטיח לנו מגוון כזה לאורך השנה. ברוב המקומות ניתן להשיג לאורך השנה למעלה מ-200 סוגי פירות ולמעלה מ-50 סוגי ירקות. אכלו כל אחד מהם בעונתו כדי ליהנות מהמגוון, מהטריות ומהמחיר הזול. מגוון לאורך השנה בליווי פשטות בכל ארוחה יוצרים בסיס אידיאלי לתזונה מיטבית. את רוב הנוטריאנטים אנו יכולים לאחסן לתקופות זמן ארוכות, ואף למחזר כמה מהם. הגאות והשפל של העונה מביאים לנו מזונות שמשביעים בצורה הטובה ביותר את צרכינו התזונתיים.

11. התרגלו לארוחות מונו

ארוחות מונו (מרכיב יחיד) מספקות את המטרה האולטימטיבית לעיכול ותזונה מושלמים. כמעט כל בעלי החיים בטבע אוכלים ארוחות מונו. ברעיון של אכילת "מזון אחד בכל פעם, בעת רעב, עד תחושת שובע" יש היגיון ברמות רבות. המתנה לרעב היא צעד נבון לייעול העיכול, הספיגה והניצול – שכולם גורמים חיוניים לתזונה טובה. אכילת יתר פוגמת בעיכול. מגוון רב של מזונות הוא גורם עיקרי לאכילת יתר. הדרך הקלה ביותר לחיסול הרגל אכילת היתר היא להימנע מגירוי התיאבון שלנו במגוון מזונות שונים באמצעות הבחירה בארוחות פשוטות ואף בארוחות מונו. ארוחות מונו מעניקות שובע שאף ארוחה מורכבת לא תשתווה לו. הן מאפשרות לנו לחוש את הרעב שלנו במלואו, ובסופו של דבר להעריך את הסיבות הבריאותיות לאכילה. התנסו עם תוכנית ארוחות המונו בהכללת כמה ארוחות מונו כל שבוע. ככל שהתוצאות יהיו יותר לשביעות רצונכם, כך תוכלו להגביר בהדרגה את כמות ארוחות המונו שאתם אוכלים. התזונה שלכם תשתפר, וכך גם הבריאות הכללית שלכם.

12. הכושר חשוב

פעילות גופנית היא אחת הדרישות החשובות ביותר לתזונה טובה. ללא די פעילות גופנית, התנועה במעיים אינה מיטבית. פעילות גופנית מנצלת את הסוכר בדם וכך גורמת למטבוליזם בריא יותר של הסוכר בדם. היא גם מאיצה את מחזור הדם והלימפה, מגבירה את מטבוליזם החלבון והשומן ומייעלת את ניצולם. התרחבות כלי הדם שמלווה את הפעילות הגופנית גם מייעלת את מעבר הנוטריאנטים. יש עוד היבט של פעילות גופנית שראוי לבחינה רצינית. אתלטים צורכים ומנצלים כמות גדולה יותר של דלק (קלוריות) מהאדם הממוצע, משתי סיבות. הראשונה היא שרמת הפעילות הגבוהה דורשת תוספת דלק. השנייה היא שלאנשים פעילים יש יותר שרירים מאשר לאנשים לא פעילים, ורקמת השרירים דורשת יותר דלק מכל רקמה פרט לרקמת העצבים. באמצעות אכילת כמות גדולה יותר של מזון, אנשים פעילים אוכלים יותר קלוריות, ויחד עם הקלוריות גם נוטריאנטים חיוניים נוספים: אנזימים, קו-אנזימים, נוגדי חמצון, פיטו-נוטריאנטים, ויטמינים, מינרלים, סיבים ומים. קל יותר לאדם פעיל להשיג תזונה מלאה כי הוא מקבל יותר נוטריאנטים. ייתכן שזה אחד הטיעונים החזקים ביותר לטובת כושר גופני: אנו ניזונים טוב יותר מאנשים לא פעילים, ויכולים לאכול יותר מזון מבלי להעלות במשקל.

אין חלופה לחיים בריאים

כל אחד מהצעדים האלה מועיל להשגת בריאות ותזונה מיטבית. גישת הטבעונאות דלת השומן, בליווי אכילת צמחים שלמים, טריים, בשלים ואורגנים, היא שיטת האכילה המזינה ביותר. שלבו זאת עם ארוחות פשוטות, מגוון רחב, התנסות בארוחות מונו ופעילות גופנית קבועה, ותקבלו שיטה שתביא אתכם לשיא של בריאות טובה.

מאמר זה תורגם מהאתר foodnsport באישורו של המחבר, ד"ר דאגלס גרהם –
http://foodnsport.com/blog/articles/nutrients-are-you-getting-enough.php

4
הגב

avatar
3000
1 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
צוות האתריונתןיוסי Recent comment authors
  Subscribe  
הרשמה לעדכונים
יוסי
Guest
יוסי

מה אתם אומרים על אצת הכלורלה?
אינספור מחקרים הוכיחו את יעילותה בסילוק מתכות כבדות, רעלים שונים (כולל חומרי הדברה) מהגוף….
???

יונתן
Guest
יונתן

האמנם יש אינספור מחקרים שמוכיחים את יעילותה או שמא רק מחקר בודד שמומן על ידי יצרני הכלורלה ומצוטט על ידי המשווקים?
אנו ממליצים להתרחק מתוספים ומ"מזונות על" יקרים ולהתמקד בפירות ובירקות הטבעיים.

יוסי
Guest
יוסי

אני מתעניין בנושא הזה כבר זמן רב, אצת הכלורלה היא האצה הנחקרת ביותר מכל האצות האחרות… חוקרים אותה קרוב ל100 שנה.