מדוע דרוש כ"כ הרבה קלוריות?

הפורום הראשי של 30 בננות ליום

מדוע דרוש כ"כ הרבה קלוריות?

הודעהעל ידי אביב פלד » ב' אוגוסט 20, 2012 11:38 am

שלום לכם
אודה על הסבר, מדוע ב811 דרוש להגיע ליותר קלוריות מבתזונה טבעונית/קונבנציונלית. בזמנו ראיתי שכתבתם שאנרגית הפירות הולכת בחלקה לעיכולם. אך הרי דוקא הפירות מתעכלים הרבה יותר בקלות מעמילן ושומן וכו' שבדיאטות האחרות. אז איך יתכן שדוקא בפירות תתבזבז יותר אנרגיה לעיכולם?
והאם יש לכם מקורות שדרוש יותר קלוריות בתזונת פירות?
אביב פלד
 
הודעות: 121
הצטרף: ה' מרץ 22, 2012 7:35 am

Re: מדוע דרוש כ"כ הרבה קלוריות?

הודעהעל ידי ירדן » ב' אוגוסט 20, 2012 4:24 pm

פירות כשהם נאכלים בנפרד או בצירופים נכונים הם המזון שמתעכל הכי בקלות והכי במהירות מכל מזון אחר וזה לא קשור לאפקט התרמי שלהם אלא לעובדה שיש בהם סוכרים פשוטים, חומצות אמינו וחומצות שומן ולא פחמימות מורכבות, חלבונים ושומנים שצריכים לעבור פירוק לאבני הבניין שלהם. האפקט התרמי של המזון הוא מושג מדעי. לחלבונים ופחמימות יש אפקט תרמי גבוה מלשומנים, ולפחמימות מלאות יש אפקט תרמי גבוה מלפחמימות מזוקקות. לחלבונים יש אפקט תרמי גבוה מלפחמימות ויש אנשים שממליצים על כמות חלבון גדולה בשביל ירידה במשקל אך עודף חלבונים מעמיס על מערכות הפינוי של הגוף ומזיק לבריאות. לפרוסת לחם מחיטה מלאה יש אפקט תרמי גבוה מפרוסת לחם מקמח לבן. אני חושבת שלפירות יש אפקט תרמי גבוה מלדגנים כי יש בהם יותר סיבים לכל קלוריה. הסברתי לך את זה לפני כמה חודשים. בנוסף אנשים שאוכלים תזונת פירות ומודעים לבריאות שלהם נוטים לשים דגש גם על אספקטים אחרים באורח חיים בריא כמו פעילות גופנית שמצריכה בעצמה יותר קלוריות.

ובלי קשר לתזונת פירות אני מאמינה שאנשים שאוכלים מעט בגלל חוסר פעילות גופנית, מסת שריר נמוכה, עודף שומן בגוף, BMR נמוך עקב דיאטות חוזרות ונישנות בעצם מקבלים מהמזון שלהם מעט מידי ויטמינים, מינרלים ופיטוכימיקלים. אוכל זה לא רק קלוריות.
לתשומת לבכם, המענה בפורום מעצם טיבו מוגבל וחלקי בלבד ואין לראות בו תחליף לייעוץ תזונתי מקצועי פרטני ו/או לבדיקה, אבחון וייעוץ על ידי רופא.
סמל אישי של המשתמש
ירדן
 
הודעות: 2969
הצטרף: ש' דצמבר 31, 2011 2:47 pm

Re: מדוע דרוש כ"כ הרבה קלוריות?

הודעהעל ידי אביב פלד » א' ספטמבר 02, 2012 9:49 pm

תודה ירדן. מסיבות שונות לא השבתי עד כה על תשובתך.
אתמקד בנקודה הראשונה שכתבת, שסיכמת אותה במילים "לפירות יש אפקט תרמי גבוה מלדגנים כי יש בהם יותר סיבים לכל קלוריה". לא ברור לי:
1. הרי מאידך גיסא בדגנים דרוש קודם לפרק את העמילן, וכפי שהזכרת בדבריך. וישנם סיבות נוספות שהתזונה המקובלת תהיה קשה יותר יותר. אז איך ניתן לדעת שבסיכום בשורה התחתונה, בגלל שיש בפירות יותר סיבים, יש הפסד קלורי מהסיבים יותר מההפסדים שבדגנים ובתזונה המקובלת?
2. למה דרוש פה לשער השערות? האם אין על נושא זה מחקרים ומקורות ברורים?
השאלה חשובה לי מבחינה מעשית. בעקבות הקשר איתכם, החלפתי את התמרים היבשים בפירות טריים (את ארוחות החלבונים בצהרים ובערב השארתי. אסביר זאת בשרשור אחר). עד שהגעתי אליכם, חתרתי לכ1400 קלוריות ליום (עד כמה שהסכרת איפשרה להגיע למספר מתוכנן מראש), וגם כשהגעתי ליותר, זה היה ע"י אכילת יותר תמרים. כעת אני אוכל בעיקר פירות טריים, וזה מאמץ גדול לחפש פירות בשלים וטובים, גם כשאני מגיע ל1400 קלוריות. ואם עלי לחתור ל2000-2500 קלוריות ליום, זה ממש קשה.
הייתי מברר את הנושא הזה (למה דרוש יותר קלוריות מפירות ומה המקור לכך) גם בלי שזה היה מאמץ עבורי. אך יש לי שאלות רבות לברר, ובגלל שזה מאמץ עבורי זה בסדר עדיפות גבוה יותר.

בתודה ובכבוד
אביב
אביב פלד
 
הודעות: 121
הצטרף: ה' מרץ 22, 2012 7:35 am

Re: מדוע דרוש כ"כ הרבה קלוריות?

הודעהעל ידי minnymoony » ב' ספטמבר 03, 2012 6:01 pm

וזה מאמץ גדול לחפש פירות בשלים וטובים


למה?

לך לשוק הסיטונאי ותקנה כמות
minnymoony
 
הודעות: 11
הצטרף: ג' יולי 31, 2012 7:22 pm

Re: מדוע דרוש כ"כ הרבה קלוריות?

הודעהעל ידי אביב פלד » ב' ספטמבר 03, 2012 8:55 pm

סליחה על הבורות, אינני יודע כיצד מבצעים בפורום את הציטוט. אני מנסה לפי השערתי ומקוה שהצלחתי -
"
minnymoony כתב:
וזה מאמץ גדול לחפש פירות בשלים וטובים


למה?

לך לשוק הסיטונאי ותקנה כמות


שאלה זו גוררת אותי לנושא חשוב נוסף, שהעדפתי לא להעלותו עדיין (אני תמיד מעדיף ללבן נקודה אחת כל פעם). ובקצרה - הפירות שמגיעים לשווקים, הם ברובם לא בשלים דיים. מגב' בן אורי שמעתי לדוגמה, שתפוח מוזהב אוכלים רק כשהוא צהוב ברמה כזו שהציפורים באים לאכול אותו מהעץ, וזו רמה גבוהה בהרבה מהמצוי בשווקים. דוגמה נוספת ממנה - תפוזי שמוטי, זמן בשלותם הוא אחרי פסח = אפריל!. היא אומרת שכל אחד שקרוב לגידול הפירות יודע זאת מכלי ראשון, שהוא רואה שהתפוחים מבשילים על העץ ברמה גבוהה בהרבה מרמת הבשלות של תפוחי השווקים, והתפוזים מגיעים בעץ לרמת מתיקות גבוהה בלי השוואה לתפוזי השווקים. היא ציינה בהתפעלות את חכמת הציפורים שפשוט לא נוגעות בתפוחים קודם. וגם ממקורות אחרים למדתי שקשה למצוא בשווקים את רמת הבשלות הנדרשת. אני אישית זוכר את האגסים שאכלנו בילדותינו. היינו צריכים לאוכלם עם צלחת, כי הם פשוט הגירו שפע מיץ עסיסי - היום הם פשוט אבנים יבשות. היה לנו עץ שסק, ודומני שלא נתקלתי בשווקים בפירות מתוקים כשסק ההוא. והרי ב811 בונים את השיטה לפי אכילת אבותינו בטבע. ובטבע הרי לשיטת 811 יש שפע פירות בשלים, וסביר שאבותינו אכלו כמו שאוכלים שאר בעלי החיים אוכלי הפירות. ובן אורי אוחז כך גם כשאוכלים כמות פירות כמו אצל בן אורי, שקטנה בלי השוואה מהכמות המומלצת ב811, וק"ו כשאוכלים את הכמויות של 811.
בשוק הסיטונאי קונים בארגזים. בהערכה גסה אולי אולי עשירית מהארגז מגיעה לבשלות הנדרשת כפי שתיארתיה לעיל (מכיון שאינני מכיר כ"כ את הפירות כפי שהם בטבע, אין לי מושג ברור על הרמה הדרושה. להשערתי באמת אין בשווקים אפילו 2% של פירות בשלים. אני הרי בוחר תפוזים אחד אחד ובקושי מוצא, ולא נתקלתי עדיין בתפוזים שתיארה גב' בן אורי), וחלק נכבד מאותה עשירית כבר בבשלות יתר וכדו'.
כפי שכתבתי, אני לא רציתי לדבר על נושא זה עדיין, כי אין לי את הזמן לדון בכל הנושאים החשובים בבת אחת. ולכן גם קיצרתי בדברי בנושא בשלות הפירות. ועכ"פ אני מאוד מבקש מהעונים להתמקד בעיקר בתשובה לשאלתי (למה דרושה כמות קלוריות ממקור פירות יותר ממקור אחר).
אביב פלד
 
הודעות: 121
הצטרף: ה' מרץ 22, 2012 7:35 am

Re: מדוע דרוש כ"כ הרבה קלוריות?

הודעהעל ידי ירדן » ג' ספטמבר 04, 2012 9:47 am

אביב, אתה ממשיך להתעסק בתפל ולא בעיקר. בתזונה כמו שלך שמבוססת גם על מזון מהחי ומכילה יותר מידי שומן זה לא באמת משנה או רלוונטי כמה קלוריות הגוף שורף מדגנים לעומת פירות והאם כמות הסיבים היא הסיבה.

רק כדי שכולם פה יהיו בעניינים הנה מה שאביב כתב לנו על עצמו לפני כמה חודשים:

אני אוכל קרוב לדיאטה הזו כבר כ25 שנים. יש לי מפירות בין 300-350 ג' פחמימות, ולעיתים אף 400 ג' ויותר. ועוד כ45 ג' חלבון ומעט מאוד שומן. התזונה שלי היא עד הצהרים בעיקר תמרים יבשים כארוחות פחמימות, וכשיש פירות חיים (אורגניים בעיקר או פירות שיחסית לא מרוססים הרבה) אני משלב גם מהם (לאחרונה בחורף אני מרבה בפירות הדר מרוסקים במקום תמרים). ארוחת צהרים - כ50 ג' גבינה חצי אחוז, וכן אבקת חלבון על בסיס סויה (ללא שומן), ויחד אני מגיע לכ25 ג' חלבון, וזה יחד עם גזר חי בד"כ. אחה"צ אני אוכל עוד פעם או פעמיים תמרים. ארוחת ערב - כ20 ג' חלבון (מגבינה חצי אחוז או דג בקלה/מרלוזה או מחלבוני ביצים ללא החלמון) מעורב בסלט ירקות. בשנה האחרונה אני מוסף לתערובת זו 1-2 כפיות שמן זית כתית מעולה.

גיל 50,
גובה 175
משקל 63.5
עד לפני כ25 שנה אכלתי תזונה רגילה, אך אולי יותר לחם ויותר גבינות (שמנות יחסית) ובשר עוף.
פעילות גופנית - רק הליכה. בממוצע חצי שעה פעמיים בשבוע.
שתית מים - בהערכה גסה קרוב ל2 ליטר. בעבר הגעתי גם ל7 ליטר ליום
אין לי מספיק שמש. אני משתמש בויטמין D בטיפות.
שעות שינה - בין 5:30-6:30


בקיצור התזונה של אביב הייתה מורכבת מתמרים, מעט מאוד פירות טריים (כמו האדם הממוצע, כך כתב בהודעה אחרת), גבינה, אבקת חלבון סויה, דגים, ביצים, שמן זית וכמות קטנה של ירקות והוא כמעט שלא אכל עלים ירוקים (כמו האדם הממוצע). הוא צורך רק כ-1400 קלוריות ליום. רק שעכשיו שמתי לב שהכמות הפחמימות שציינת בגרמים אינה מסתדרת עם כמות הקלוריות שאתה טוען שאתה אוכל. 350 גרם פחמימות הם 1400 קלוריות (האם התכוונת שאתה אוכל 350 גרם תמרים ליום או 350 גרם פחמימות ליום?) תוסיף לזה את החלבון והשומן ובטח תגיע כבר לסביבות ה-1800 קלוריות. איך אתה מודד את כמות הקלוריות שאתה אוכל ולמה בעצם אתה עושה את זה?

כמה פירות טריים אתה אוכל היום? וכמה תמרים?

אם לוקחים את ההשוואה שעשה קולין קמפבל בספרו מחקר סין על הסיני הממוצע לעומת האמריקאי הממוצע רואים שהסיני דווקא אוכל יותר. למה הסיני רזה ובריא והאמריקאי שמן וחולה? קודם כל בגלל סוג האוכל (מעובד, מהחי) וכמות השומן שבתפריט. רוב האנשים, גם הטבעונים, אוכלים יותר מידי שומן ככה שהשוואה בין מישהו שעושה 811 נא (פירות, ירקות ומעט אגוזים וגרעינים) למישהו שעושה 811 מבושל (דגנים, קטניות, פירות, ירקות, מעט אגוזים וגרעינים) אולי לא תראה כזה הבדל רציני בכמות הקלוריות אבל ההשוואה בין אוכל הבשר הממוצע או הצמחוני הממוצע או אפילו הטבעוני הממוצע כן תראה הבדל בצריכה הקלוריות. ושוב אני אומרת שהאדם המודע לבריאותו שמשנה את תזונתו בדרך כלל גם יעשה פעילות גופנית מה שיעלה את כמות הקלוריות שהוא צריך.

האמת שאני בתור טבעונית אכלתי בסביבות ה-30% שומן וצריכת הקלוריות שלי הייתה 2000-2200 ליום (אני יודעת את זה כי במסגרת הלימודים שלי נאלצנו לבדוק את זה במשך כמה ימים גם בשנה א' וגם בשנה ג' כך שהייתה לי השוואה בין התזונה הטבעונית הבריאה שהייתה לי לתזונה המשופרת שלי שמבוססת על פירות וירקות). אני עושה פעילות גופנית ויש לי מסת שריר גבוהה מרוב הבחורות שאני מכירה וזאת גם אחת הסיבות שאני זקוקה ליותר קלוריות.

קולין קמבל על התפלגות הקלוריות (80/10/10), בתרגום לעברית:
http://www.youtube.com/watch?v=KiNIrsgR368
בבקשה תצפה בזה.

אתן לך דוגמא-
בשנת לימודי האחרונה הייתה בחורה בכיתתי שאחרי חופשת הפסח חזרה עם עוד כמה קילו עודפים ואמרה לי שהיא בדיאטה. היא ראתה אותי אוכלת מלון גדול בהפסקה ואמרה לי שזה משמין. זאת בחורה ששקלה בסביבות ה-15 קילו יותר ממני. אני בתקופה ההיא אכלתי בסביבות ה-2300-2500 קלוריות ליום, והיא סיפרה לי שבדרך כלל היא אוכלת 1500 קלוריות ליום אבל בגלל שהיא בדיאטה היא הורידה את זה ל-1200. זה מה שקורה לאנשים שאוכלים רע ולכן כל חייהם נאבקים במשקל, עושים דיאטות דלות קלוריות ומורידים את רמת המטבוליזם הבסיסי להם בזמן שהם ממשיכים לאכול מזון מעובד שרק גורם להם לצבור יותר שומן.

אני רוצה לסייג ולומר שיתכן שלאורך זמן ככל שהבריאות משתפרת והעיכול מתייעל כך גם קטן מעט הצורך במזון, אך לא סביר שאף גבר בריא ופעיל בגובה 175 שאוכל רק פירות וירקות יוכל לחיות על 1400 קלוריות. בנוסף חשוב לי להדגיש שמזון זה לא רק קלוריות, זה גם ויטמינים, מינרלים ואלפי פיטוכימיקלים. מה אתה חושב שאתה מקבל מהמזון שלך? לא הרבה, וזהו בהחלט מתכון למחלות ניווניות בהמשך...

למה דרוש פה לשער השערות? האם אין על נושא זה מחקרים ומקורות ברורים?


מחקר בנושא כמות הקלוריות בתזונת פירות לעומת תזונה שמבוססת על דגנים...? אתה מכיר מישהו שירצה לממן כזה מחקר...?
אין פה באמת השערת השערות- אדם עם מסת שריר נמוכה ואחוזי שומן גבוהים שאינו עושה פעילות גופנית כלל ואוכל מזון עתיר שומן (מזון מהחי הוא עתיר שומן) יצרוך פחות קלוריות כדי להשאר באותו המשקל לעומת גבר בעל מסת שריר בריאה שעוסק בפעילות גופנית ואוכל מזון לא מעובד מהצומח. אם תפסיק לצרוך מזון מהחי (דגנים אתה לא אוכל ממילא) ותתחיל לצרוך יותר פירות אז תגלה שהכמות שהיית רגיל אליה קודם אינה מספיקה. עם האנרגיה הנוספת שתקבל מהפירות התחל גם לעשות פעילות גופנית.
לתשומת לבכם, המענה בפורום מעצם טיבו מוגבל וחלקי בלבד ואין לראות בו תחליף לייעוץ תזונתי מקצועי פרטני ו/או לבדיקה, אבחון וייעוץ על ידי רופא.
סמל אישי של המשתמש
ירדן
 
הודעות: 2969
הצטרף: ש' דצמבר 31, 2011 2:47 pm

Re: מדוע דרוש כ"כ הרבה קלוריות?

הודעהעל ידי אביב פלד » ד' ספטמבר 05, 2012 7:56 am

תודה ירדן על תשובתך המפורטת והמנומקת.
מכיון שהתייחסת להרבה נקודות בתשובתך, לצערי אין לי את הזמן כרגע להשיב עדיין. אעשה זאת בהמשך.
אביב פלד
 
הודעות: 121
הצטרף: ה' מרץ 22, 2012 7:35 am


תגיות נושא

אפקט תרמי, קלוריות, פירות בשלים

חזור אל 30 בננות ליום

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו 5 אורחים

cron