טבעונאות וסוכרת

הפורום הראשי של 30 בננות ליום

טבעונאות וסוכרת

הודעהעל ידי ענת_גליק » א' אוקטובר 14, 2012 12:12 am

תגידו, מה עושה מי שמגיע ממשפחה של סוכרתיים, ובעצמו בעל נטייה לסוכרת, אם הוא רוצה לנסות טבעונאות? לא שאכפת לי לפרק 7 מנגואים בתור ארוחת בוקר ועוד 8 בננות בלילה, אבל נראה לי שאלו כמויות סוכר מטורפות. מי מבטיח לי שזה לא ידחף אותי בדיוק למחלה שממנה אני מנסה לברוח?
ענת_גליק
 
הודעות: 41
הצטרף: א' אוקטובר 14, 2012 12:08 am

Re: טבעונאות וסוכרת

הודעהעל ידי ירדן » א' אוקטובר 14, 2012 4:42 pm

הי ענת :D

מבחינה ביולוגית אנחנו מותאמים לתזונה עתירת פחמימות, דלת חלבון ודלת שומן. כל האוכלוסיות הרזות והבריאות ביותר בעולם שאינן סובלות ממחלות מערביות כמו סוכרת, מחלות לב וכלי דם, סרטן, מחלות אוטואימוניות, מחלות ניווניות של המוח וכו' ניזונות מתזונה עתירת פחמימות, דלת חלבון ודלת שומן (קיראי את הספר 'בריא בן 100' של ג'ון רובינס ואת הספר 'מחקר סין' של פרופ' קולין קמפבל).

אותה התזונה שמתאימה למניעת סוכרת היא גם התזונה שמתאימה לריפוי סוכרת וזוהי כמובן תזונה דלת שומן ודלת חלבון ולכן עתירת פחמימות. פירות הם לא הגורם לסוכרת. תזונה שמבוסת על מזון מהחי ומזון מעובד (והשמנה) הם הגורמים לסוכרת. כמו בכל המחלות המערביות האפיגנטיקה ולא הגנטיקה היא שקובעת האם אדם מסויים יחלה במחלה מסויימת. זה לא משנה איזה גנים יש לך, זה משנה מה את אוכלת ומה אורח החיים שלך כי הם אלו שגורמים לגנים לבוא לידי ביטוי.

הסיבה שנוצרת תנגודת אינסולין ובהמשך סוכרת היא לא עודף סוכרים טבעיים בתפריט אלא עודף שומן. עודף שומן גורם לציפוי מולקולות הסוכר וקולטני האינסולין מה שמפריע כמובן לסוכר להיכנס לתאים ולכן הוא נשאר גבוה בדם, גורם לעלייה ברמות האינסולין והתשת הלבלב. עודף שומן גם גורם להאטת זרם הדם ולהאטת הובלת החמצן והנוטריאנטים אל התאים שעות רבות לאחר האכילה. כל זה הוכח ותועד באופן מדעי.

תזונה דלת שומן (עד 10% מהקלוריות) יכולה לאזן רמות סוכר ולרפא סוכרת בכמה ימים או מקסימום כמה שבועות. תזונה שמבוססת על פירות היא אידיאלית לחולי 'סוכרת מבוגרים' כמו גם לחולי 'סוכרת נעורים'. פחמימות עמילניות גם עושות את העבודה במניעת וריפוי סוכרת (קראי את הספר 'לנצח את הסוכרת בדרך טבעית' של ד"ר ניל ברנרד) אבל פחמימות פשוטות מפירות טובות אפילו עוד יותר. העיקר זה לאכול תפריט מאוד מצומצם בשומן והסוכרת פשוט נעלמת וכל המדדים בבדיקת הדם מתאזנים.

תפריט טבעונאי בסגנון "הרואו הגורמה" עם הרבה אגוזים וגרעינים ומזונות מיובשים ביחד עם פירות רק יחמיר את המצב. חשוב שזה יהיה תפריט טבעונאי דל שומן והדרך היחידה לעשות את זה היא לאכול הרבה הרבה פירות ולהמעיט באגוזים והגרעינים והאבוקדו (עד 10% מהקלוריות) בדיוק כפי שעשינו בטבע :)

כאשר עושים שינוי תזונתי לתפריט דל שומן בזמן לקיחת תרופות לסוכרת חשוב לנטר באופן קבוע את רמות הסוכר בדם כדי להימנע מהיפוגליקמיה.

גם פעילות גופנית חשובה מאוד לחולי סוכרת כי היא עוזרת למטבוליזם של הסוכרים.

לפני כמה חודשים בת חן כתבה פה על הנסיון של אמא שלה חולת הסוכרת עם תזונת 80/10/10:
אני מסכימה איתך לחלוטין ואני חווה את הנזקים שלהם, לא קל לראות אדם אהוב מאבד את ראייתו, לא מסוגל לישון מכאבי בעירה ברגליים, לראות הידרדרות מנטלית כל כך גדולה.
ההחלטה של אמא שלי לא להיעזר בטיפול תרופתי הגיעה עוד לפני שהייתה לי היכולת לדבר, ואני מסכימה לחלוטין שאם אדם אינו לוקח אחריות על חייו ועל תזונתו ובריאותו, וממשיך לאכול דברים שהורגים אותו לאט לאט, זה לא פיתרון, במקרה הזה ישנם אפילו תוספי תזונה שהם עדיפים על תרופות, אבל גם הם כמו התרופות ובמיוחד בסכרת, רק ממסכים את הבעיה שתמשיך לגדול ולגרום לנזקים.
כשהיא החליטה לנסות את התזונה הזאת, הבהרתי לה שעליה לעשות אותה בדיוק, כיוון שבמקרה שלה, לאכול קצת שומן, לאכול קצת בשר (היא שתתה המון קפה) הוא בעייתי ואם היא לא מסוגלת לוותר עליהם שלא תיכנס לתזונה הזאת בכלל, כי התוספות האלה שלה נראות לכאורה פעוטות יכולות להטות את הכף.
היא נכנסה אליה כמו גדולה, עברה שבוע ימים של הרבה שינה ומנוחה כדי להקל על תסמיני הניקוי ולאחר שבוע, בהדרגה, החל השיפור הדרסטי - ירידות בסוכר, כולסטרול, טריג' והמוגלובין מסוכרר, הייתה לה קנדידה "נשית" שעברה יומיים אחרי היא נכנסה לתזונה הזאת, כאבים שהיו לה באיזור הכליות פסקו, ולבסוף כאבי הבעירה נעלמו לחלוטין - וזה היה הניצחון הגדול. אני יכולה להעיד שמהצד שמתי לב לשינוי עיקרי ברמה המנטלית שלה, שמתי לב שהיא מבינה דברים מעט יותר מהר (שינוי שאפילו אני לא ציפיתי לו ולכן אפילו לא חיפשתי אותו) ומעדות אישית שלה היא טוענת שהיא הרגישה חזקה נפשית והייתה זקוקה לכוחות האלה ובזכותן הצליחה לעבור כמה דברים שהיו לה בתקופה הזו. וכמובן אהבה מאוד את העליה ברמות האנרגיה.
אגב לאחר חודשיים בערך, היא החליטה לאכול ארוחה אחת בלבד ביום שישי שכללה עוף וירקות מבושלים, שום ממתקים ושום דבר אחר מלבד זה, היא כמובן המשיכה כמו כל יום למדוד סוכר, וכמה לא מפתיע, יום לאחר מכן הסוכר קפץ משמעותית, וירד שוב לאחר כמה ימים שהיא חזרה לתזונה.
לתשומת לבכם, המענה בפורום מעצם טיבו מוגבל וחלקי בלבד ואין לראות בו תחליף לייעוץ תזונתי מקצועי פרטני ו/או לבדיקה, אבחון וייעוץ על ידי רופא.
סמל אישי של המשתמש
ירדן
 
הודעות: 2969
הצטרף: ש' דצמבר 31, 2011 2:47 pm

Re: טבעונאות וסוכרת

הודעהעל ידי ענת_גליק » ב' אוקטובר 15, 2012 2:32 am

תודה על התשובה ירדן. ובכל זאת מה שאת אומרת מוביל אותי לבעיה חדשה: אני בחורה רזה מאוד, על סף תת משקל (באופן טבעי, זה לא מגיע מהפרעות אכילה). בעקבות כמה ימים על תפריט כמעט טבעונאי הורדתי קילו ואני ממש חוששת להוריד עוד. אני גם מתעמלת. בקיצור, איך אפשר להקפיד על תזונה טבעונאית דלה בשומן כדי להפחית סיכונים לסוכרת, ובמקביל לעלות במשקל? (גם מסת שריר וגם שומן טבעי שנחוץ לגוף)
ענת_גליק
 
הודעות: 41
הצטרף: א' אוקטובר 14, 2012 12:08 am

Re: טבעונאות וסוכרת

הודעהעל ידי יונתן » ב' אוקטובר 15, 2012 12:08 pm

גם אני מאוד רזה מטבעי, וה-BMI הכי נמוך שהגעתי אליו היה 18.5, שזה כבר סף תת-משקל. הדרך שלי לעלות במשקל הייתה להירשם לחדר הכושר ולבצע תרגילי התנגדות עם משקולות. בד בבד עם הוצאת האנרגיה באימונים, הגוף דרש יותר מזון. בשנה הראשונה עליתי 4 ק"ג ומאז אני עולה עוד כק"ג בשנה. אין שום בעיה להקפיד על תזונה טבעונאית דלת שומן, כל עוד את לא אוכלת פחות קלוריות מכפי שאת מוציאה. רבים מתקשים בהתחלה לאכול מספיק קלוריות, הן מחוסר ידע כמותי בסיסי (ולכן אנו ממליצים למתחילים להירשם לכרונומטר), והן מהקושי לאכול נפח רב יותר של מזון, היות שהתרגלו למזון פחות רווי נוזלים והקיבה זקוקה לזמן כדי להתרחב. במקרה זה אנחנו בהחלט ממליצים לבצע את המעבר בהדרגה, ובהתחלה להוסיף במהלך היום גם מנה מבושלת דלת שומן כמו תופחי אדמה מאודים או אורז מלא. כל עוד את נמנעת ממזונות מעובדים ומכמוית גבוהות של שומן, אין שום סיכוי שבעולם שתחלי בסוכרת.
לתשומת לבכם, המענה בפורום מעצם טיבו מוגבל וחלקי בלבד ואין לראות בו תחליף לייעוץ תזונתי מקצועי פרטני ו/או לבדיקה, אבחון וייעוץ על ידי רופא.
סמל אישי של המשתמש
יונתן
 
הודעות: 938
הצטרף: ש' דצמבר 31, 2011 2:46 pm

Re: טבעונאות וסוכרת

הודעהעל ידי ירדן » ב' אוקטובר 15, 2012 6:43 pm

BMI הוא לא מדד כל כך טוב ולא כדאי להסתמך רק עליו כי הוא בסך הכל מתייחס לסטטיסטיקה של תחלואה באוכלוסייה ולא למשקל הנכון לכל אינדיבידואל כי הוא לא לוקח בחשבון מאפיינים כמו מסת שריר, אחוזי שומן ואגירת נוזלים. כלומר יכולות להיות שתי בחורות באותו הגובה ובאותו המשקל שלאחת יש מסת שריר גבוהה ואחוזי שומן נמוכים ולשניה יש מסת שריר נמוכה ואחוזי שומן גבוהים, לשתיהן יהיה אותו ה-BMI אבל האחת תראה רזה וחטובה ולשניה יהיו עודפי שומן נראים לעין. בנוסף, בגלל השוני הזה הראשונה (החטובה) תצטרך לאכול הרבה יותר קלוריות מהשניה (השמנה) על מנת לשמור על המשקל בגלל סיבות שתוכלי לקרוא עליהן בשרשור הזה. הרבה אנשים סוחבים עליהם עודף נוזלים (עקב צריכת מלח ותפריט עמוס רעלים) שמעלה את המשקל, וגם עודף שומן תת עורי ושומן ויסרלי עקב תזונה לא נכונה ומסת שריר נמוכה.

ה-BMI שלי הוא 18.59 (הרגע בדקתי..). מתחת ל-18.5 זה נחשב לתת משקל ככה שגם אני ממש על הגבול. יש לי מבנה צר באופן טבעי ויש לי אחוזי שומן נמוכים מהמוצע לבחורות (וזה ממש לא תמיד היה ככה...) ולכן המשקל שלי נמוך יותר. אבל האם אני נראית רזה מידי? לא. האם יש לי מראה אנורקטי חולני? ממש לא. אני אוכלת טוב ואני בכושר ויש לי שרירים וגם אם המשקל שלי נחשב יחסית נמוך זה לא אומר כלום. אני כמובן לא מכירה אותך ולא יודעת כמה בריא ונכון לך לשקול. את מוזמנת לרשום פרטים על עצמך כמו גיל, גובה ומשקל, כמה קילו ירדת, מה וכמה אכלת שגרם לכך, מה היית אוכלת קודם (לפני שניסית לשנות את התזונה שלך), האם ידוע לך כמה אחוזי שומן יש לך, איזו וכמה פעילות גופנית את עושה.

עוד סיבה שה-BMI הוא לא מדד טוב היא שהטווחים מאוד גדולים. הטווח התקין שלי הוא 50-67 קילו! במשקל 50 אני נראית בסדר גמור, לא רזה מידי ולא שמנה. אם ארד איזה קילו-שניים או אעלה איזה קילו-שניים-שלושה זה לא יהיה נורא אבל אם אעלה 10 או 17 קילו של שומן לא רק שזה לא יראה אסתטי בכלל אלא גם יהיו לכך השפעות על הבריאות שלי כך שלא הייתי קוראת לזה משקל תקין.

אחוזי השומן הבריאים לגבר הם- 3%-9%.
אחוזי השומן הבריאים לאשה הם- 13%-19%.
אצל רוב האנשים זה הרבה הרבה מעבר.

כמובן שאם תאכלי פחות קלוריות ממה שאתה מוציאה אז תרדי במשקל. אני ממליצה לך מאוד לקרוא את השרשורים הבאים בנושא קלוריות ואפקט תרמי:
http://www.30bananotleyom.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=266
http://www.30bananotleyom.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=270
http://www.30bananotleyom.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=56
http://www.30bananotleyom.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=140
http://www.30bananotleyom.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=172

חשוב כמובן שתקפידי לאכול מספיק קלוריות מפירות וזה לוקח זמן ומצריך סבלנות ולכן למי שמתקשה לאכול מספיק כדאי לעבור לתזונה הזאת בהדרגה על ידי שילוב עם מזון מבושל פשוט על בסיס פחמימות ללא מלח, שמן ותבלינים ועם הזמן להגביר את כמות הפירות על חשבון המבושל. אבל מעבר לאכילה לא מספקת ישנן עוד סיבות לירידה במשקל במעבר לתזונת 811. הנה מה שכתבתי פה בעבר על הנושא:

ירידה במשקל בשינוי תזונתי ל-811 יכולה להתרחש מסיבות שונות והשאלה היא האם זה נגרם מאכילה בלתי מספקת או מסיבה אחרת שאינה בהכרח סיבה שלילית:

1. כשאנשים נמנעים לחלוטין ממלח ישנה ירידה במשקל אך אלו רק הנוזלים שנאגרו קודם לכן. זוהי ירידה חיובית.

2. אם לא אוכלים מספיק פחמימות ולכן לא אוגרים מספיק גליקוגן אז ישנה ירידה במשקל בגלל שעל כל גרם גליקוגן נאגרים גם 2.7 גרם מים. זוהי ירידה שלילית. זוהי בעצם הסיבה למה אנשים שעושים דיאטת אטקינס מורידים בהתחלה הרבה משקל... אבל לא מדובר בירידה אמיתית של שומן אלא רק בירידה של מים.

3. מערכת העיכול עובדת בצורה מהירה ויעילה יותר ומשחררת את הפסולת מהר יותר ולכן לא נאגר במעיים מזון בשלבי עיכול ופירוק שונים. זוהי ירידה חיובית. תחשבי על זה שיש אנשים שאוגרים במעיים שלהם מזון של כמה ימים... כלהמזון הזה שוקל משהו.

4. ירידה באחוזי השומן בגוף. זוהי ירידה חיובית בדרך כלל כי רובנו אוגרים יותר מידי שומן תת עורי (ואפילו שומן סביב האברים הפנימים) בגלל עודף שומן בתזונה ובגלל עודף רעלים מהתזונה והסביבה. הגוף צובר שומן על מנת שיהיה לו איפה לאכסן את אותם הרעלים. כשאוכלים נקי ובריא הגוף יכול להרשות לעצמו סוף סוף להיפטר מאותם הרעלים ומאותם מאגרי שומן, אבל בדרך כלל לוקח מעט יותר זמן לרדת באחוזי השומן וזה לא תהליך מיידי.

רוב האנשים אוגרים בגופם עודפי שומן ועודפי מים בגלל צריכה של רעלים ועודפי נתרן. המים נועדו לדילול אותם רעלים ונתרן כמו שמאגרי השומן נועדו לאיכסון הרעלים. רוב האנשים אמורים להראות "רזים" יותר מכפי שהם.


הנה מספר תפריטים לדוגמה של מספר בחורות שנעים בין 2000-3000 קלוריות (כל אחת ומה שנכון לה):
סרטון של מייגן אליזבת-
http://www.youtube.com/watch?v=TmXuppls ... plpp_video
סרטונים של אלישיה-
http://www.youtube.com/watch?v=GO1NEUuZ ... ature=plcp
http://www.youtube.com/watch?v=aIudHkCp ... ature=plcp
http://www.youtube.com/watch?v=NS8ts3_K ... ature=plcp
סרטון של סוויזי פוסטר-
http://www.youtube.com/watch?v=CGB2zlLG ... plpp_video
סרטון ישן של פרילי-
http://www.youtube.com/watch?v=MtxFC4LH ... ature=plcp
סרטון של דיאנה-
http://www.youtube.com/watch?v=JcZpNnP2 ... ature=plcp

ועוד סרטון מומלץ לסיום :)
איך להשאר 100% רואו-
http://30bananotleyom.com/movies/42-bes ... -raw-vegan
לתשומת לבכם, המענה בפורום מעצם טיבו מוגבל וחלקי בלבד ואין לראות בו תחליף לייעוץ תזונתי מקצועי פרטני ו/או לבדיקה, אבחון וייעוץ על ידי רופא.
סמל אישי של המשתמש
ירדן
 
הודעות: 2969
הצטרף: ש' דצמבר 31, 2011 2:47 pm


תגיות נושא

תפריט יומי, ספרים מומלצים, אפקט תרמי, עליה במשקל, סוכרת

חזור אל 30 בננות ליום

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: AhrefsBot ו 5 אורחים

cron