לפני שמתחילה... כמה שאלות...

הפורום הראשי של 30 בננות ליום

לפני שמתחילה... כמה שאלות...

הודעהעל ידי gabriela » ו' מאי 11, 2012 4:26 pm

שלום לכולם,
אני רוצה להתחיל תזונה טיבעונאית ויש לי כמה שאלות, אשמח לתשובות :)
אני מניקה, האם יש איזו שהיא בעיה במעבר לתזונת 811 בזמן הנקה? אולי בגלל תופעות ניקוי, או חוסרים?
איך בעצם מתחילים?
איך אדע אילו כמויות עלי לאכול?
אנחנו אוכלים רק אורגני כבר כמה שנים( בלי בשר ומוצרי חלב)האם בתזונה טיבעונאית ההוצאה הכספית על פירות וירקות גדולה באופן משמעותי מבתזונה אורגנית רגילה?
למה בעצם בתזונת 811 יש מקום קטן כל כך לעלים ירוקים? ממה שאני יודעת יש להם ערך עצום אבל אני מבינה שב- 811 הם מהווים רק 6% -2% מהתזונה.
אני מניחה שבעקבות התשובות תעלנה לי שאלות נוספות...

תודה רבה,
ושבת שלום.
גבריאלה :D
gabriela
 
הודעות: 8
הצטרף: ש' מאי 05, 2012 10:57 pm

Re: לפני שמתחילה... כמה שאלות...

הודעהעל ידי יונתן » ש' מאי 12, 2012 10:13 am

היי גבריאלה, ברוכה הבאה :D

הדרך הכי טובה להתחיל היא לשלב מזונות חיים בתפריט במידה הולכת וגוברת. בהתחלה, המירי את ארוחת הבוקר בפירות ושאר היום אכלי כרגיל. כשתרגישי מוכנה, אכלי פירות כל היום ורק בערב אכלי ארוחה מבושלת. אחר כך תורידי רק לסופי שבוע, אירועים משפחתיים עד שתרגישי מוכנה להפסיק לחלוטין.
מומלץ גם לפשט את המזון המבושל ככל האפשר. ירקות מאודים, אורז מלא, תפוחי אדמה, קינואה... מה שנחשב ל"מזון בריאות" בעיני הטבעוני הרגיל. השתדלי לבשל ללא תוספות שמגרות את בלוטות הטעם כמו מלח, תבלינים ושום, כדי לאפשר לבלוטות הטעם להתאפס. וכמובן, תזרקי את כל השמנים המזוקקים לפח האשפה.

מבחינת כמויות, מאחר שהיינו רגילים למזון מרוכז יותר, ועכשיו עלינו לאכול נפח גדול יותר בכל ארוחה, רוב האנשים לא אוכלים מספיק בהתחלה כי הקיבה שלהם מתמלאת מהר והם מרגישים שבעים. נסי בהתחלה לאכול עוד כמה ביסים אחרי שאת מרגישה שבעה.

מבחינת עלים ירוקים, שימי לב שהשיעור 2%-6% הוא מהקלוריות, לא מהנפח. אדם שאוכל 3,000 קלוריות, צריך לאכול 180-60 מהקלוריות מעלים. אמנם יש כמה עלים עתירי קלוריות (כמו עלי גפן - 93 קלוריות ל-100 גרם), אך אלה הנפוצים בסלט שלנו, כמו חסה, תרד וסלרי, מניבים בממוצע 20 קלוריות ל-100 גרם. כך שאותו אדם צריך לאכול 900-300 גרם עלים ליום. אני לא מכיר אף שיטת תזונה שממליצה על צריכה גבוהה יותר של עלים. בממוצע, כל אחד מאתנו אוכל ראש חסה ביום, ועוד תוספת לשייקים ולסלט של העלים האהובים עלינו, כמו סלרי, רוקט, פטרוזיליה וכו'.
לתשומת לבכם, המענה בפורום מעצם טיבו מוגבל וחלקי בלבד ואין לראות בו תחליף לייעוץ תזונתי מקצועי פרטני ו/או לבדיקה, אבחון וייעוץ על ידי רופא.
סמל אישי של המשתמש
יונתן
 
הודעות: 938
הצטרף: ש' דצמבר 31, 2011 2:46 pm

Re: לפני שמתחילה... כמה שאלות...

הודעהעל ידי ירדן » ש' מאי 12, 2012 3:07 pm

היי גבריאלה :)

אני מאוד ממליצה לך לקרוא את ספריו המצוינים של יצחק בן אורי- תזונת האדם ובריאותו ואמהות בדרך הטבע, שיתנו לך (בין היתר) תשובות על תזונה בזמן הריון והנקה, לידה טבעית ותזונת תינוקות.
http://www.derech.net/ben-uri.htm

כפי שיונתן כתב באמת כדאי שתכנסי לזה בהדרגה ולא בבת אחת ותעלי את כמות המזון הנא בתפריטך על חשבון המזון המבושל. הימנעי ממוצרים מוכנים והתרכזי במזון פשוט ללא בישול ארוך וללא תיבול ושמן בנוסף לפירות והירקות הטריים.

בתור אם מניקה כמובן שכדאי שתאכלי כמה שיותר אורגני. תזונה שמבוססת על פירות וירקות בלבד באמת יותר יקרה מתזונה שמבוססת בעיקר על דגנים וקטניות. הירקות האורגניים היום במחירים מעולים אבל אני מבינה שבכל מקרה אתם קונים אותם אורגניים. רוב הפירות האורגניים עדיין יקרים ואני מקווה שעם הזמן גם מחירי הפירות ירדו כמו שירדו מחירי הירקות ושיהיו יותר יוזמות משותפות של הזמנת פירות אורגניים ישירות מהחקלאים במחירים נוחים. בבית חנן אנחנו קונים פירות אורגניים במחירים זולים (אין מבחר גדול) ויש גם רשימה של מגדלים אורגניים שניתן לברר אצלם לגבי קנייה-
http://www.organic-israel.org.il/files/iboaa%20list%20may05.xls

על נושא העלויות את יכולה גם לקרוא פה-
http://www.30bananotleyom.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=30

לא כל הפירות בעייתיים באותה המידה מבחינת ריסוס ויש מקום לשחק עם זה. באינטרנט ניתן למצוא רשימות של פירות בעייתיים במיוחד שאותם כדאי לקנות אורגניים.

לעלים ירוקים יש מקום נכבד ביותר בתזונת 811. למעשה זוהי התזונה שמליצה על כמות עלים מאוד גדולה. אני לא מכירה אף אדם שאוכל תזונה מערבית או אפילו טבעונית שאוכל את כמות העלים שאנחנו אוכלים.
לתשומת לבכם, המענה בפורום מעצם טיבו מוגבל וחלקי בלבד ואין לראות בו תחליף לייעוץ תזונתי מקצועי פרטני ו/או לבדיקה, אבחון וייעוץ על ידי רופא.
סמל אישי של המשתמש
ירדן
 
הודעות: 2969
הצטרף: ש' דצמבר 31, 2011 2:47 pm

Re: לפני שמתחילה... כמה שאלות...

הודעהעל ידי gabriela » ד' מאי 16, 2012 4:26 pm

בעיקוב קל... תודה על התשובות!
הבנתי את הבילבול שלי לגבי עלים ירוקים!
שאלה נוספת, אני רואה שנהוג לאכול סלט ירקות גדול דווקא בערב, ממה שאני יודעת לגוף לוקח זמן לעכל ירקות חיים ועלים ירוקים (לא בשייק כמובן) ולכן לא מומלץ לאכול אותם בערב כדי לא ללכת לישון עם מערכת עיכול שעדיין עובדת. יש למישהו הסבר בשבילי?

תודה רבה,
אני מאד נהנת מהקריאה בפורום :)
גבריאלה
gabriela
 
הודעות: 8
הצטרף: ש' מאי 05, 2012 10:57 pm

Re: לפני שמתחילה... כמה שאלות...

הודעהעל ידי יונתן » ה' מאי 17, 2012 10:55 am

באופן יחסי לפירות, אמנם לוקח לגוף יותר זמן לעכל ירקות ועלים, אך עדיין מדובר בפרק זמן קצר יחסית לזמן שנדרש לאכילת מזון מבושל. בכל מקרה, אלא אם כן את הולכת לישון מיד לאחר ארוחת הערב, זו לא אמורה להיות בעיה.
לתשומת לבכם, המענה בפורום מעצם טיבו מוגבל וחלקי בלבד ואין לראות בו תחליף לייעוץ תזונתי מקצועי פרטני ו/או לבדיקה, אבחון וייעוץ על ידי רופא.
סמל אישי של המשתמש
יונתן
 
הודעות: 938
הצטרף: ש' דצמבר 31, 2011 2:46 pm

Re: לפני שמתחילה... כמה שאלות...

הודעהעל ידי ירדן » ה' מאי 17, 2012 3:52 pm

הסיבה שממליצים לאכול את סלט הירקות דווקא בערב היא כי עדיף לאכול את רוב הקלוריות (מפירות) בשעות היום כשפעילים. פירות דורשים פחות אנרגיה לעיכול וממלאים את מאגרי האנרגיה שלנו יותר מהר. יכול לקרות, בעיקר למתחילים, שכשאוכלים את הסלט הגדול בצהריים מתמלאים על הירקות שהם מאוד דלים בקלוריות ואחר כך לא אוכלים שוב למשך כמה שעות וכך יוצא שעד שכבר מגיע הערב נוצר מחסור חמור בקלוריות מפחמימות ובקלוריות באופן כללי. אם מתרגלים לאכול מספיק קלוריות בבוקר ומטעמי נוחות מעדיפים לאכול את הסלט בצהריים ולאכול שוב פירות בערב או גם כארוחות ביניים זה בסדר גמור אבל מבחינת זמן העיכול של ירקות זה באמת לא בעייתי לאכול את הסלט בשעות הערב וללכת לישון 3-2 אחרי זה.
לתשומת לבכם, המענה בפורום מעצם טיבו מוגבל וחלקי בלבד ואין לראות בו תחליף לייעוץ תזונתי מקצועי פרטני ו/או לבדיקה, אבחון וייעוץ על ידי רופא.
סמל אישי של המשתמש
ירדן
 
הודעות: 2969
הצטרף: ש' דצמבר 31, 2011 2:47 pm

Re: לפני שמתחילה... כמה שאלות...

הודעהעל ידי gabriela » ה' מאי 17, 2012 5:19 pm

תודה! התשובות מאד עוזרות לי!
שאלה נוספת:
מה לגבי: נבטים (לא ראיתי להתייחסות לזה), טחינה (שזה שומשום טחון אז למה לא?).
במה אתם מתבלים סלט?
אשמח לפירות של יום אחד בתזונת 811: כמויות וזמינים, שאבין לאילו כמויות אני אמורה להגיע בסןף.
ושאלה אחרונה: אילו פירות אפשר לקנות לא אורגניים? כלומר שמרססים מעט יחסית, ואילו פירות מרוססים במיוחד?

שוב תודה,
פורום נהדר!!
גבריאלה.
gabriela
 
הודעות: 8
הצטרף: ש' מאי 05, 2012 10:57 pm

Re: לפני שמתחילה... כמה שאלות...

הודעהעל ידי gabriela » ה' מאי 17, 2012 5:37 pm

כשכתבתי: "אשמח לפירות של יום אחד..." התכוונתי " אשמח לפירוט של יום אחד..." טמטמת הנקה.... :shock:
gabriela
 
הודעות: 8
הצטרף: ש' מאי 05, 2012 10:57 pm

Re: לפני שמתחילה... כמה שאלות...

הודעהעל ידי יונתן » ו' מאי 18, 2012 9:15 am

היי גבריאלה
לגבי נבטים - אין שום בעיה לאכול אותם, אם הם טעימים לך.
לגבי טחינה - את השומשום קולים לפני הטחינה, אך יש כמה מותגים של טחינה שמנביטים את השומשום ומייבשים אותו בטמפרטורות נמוכות. אפילו בספר של ד"ר גרהם יש מתכונים עם טחינה כזו, והיא מצוינת לתיבול סלט.
לרטבים מלוחים תוסיפי עגבניות וסלרי, לרטבים מתוקים את יכולה לעשות ניסויים עם פירות - מנגו, אפרסק, מנדרינות. פעם הכנתי אפילו רוטב מסברסים, האפשרויות באמת אינסופיות.
את יכולה לראות בפוסט הזה יום לדוגמה שלי: http://30bananotleyom.com/811-blog/101-how-much-do-i-eat, אבל כמובן שאצל כל אחד זה עניין אישי לפי משקלו ורמת הפעילות הגופנית שלו. מאחר שאת גם מניקה, מן הסתם את צריכה גם לאכול יותר.
כאן תמצאי טבלה על רמת הריסוס בפירות ובירקות: http://www.publichealth.co.il/128035/chart-level-spraying-of-fruit-and-vegetables, בגדול, פירות בעלי קליפה קשה זקוקים פחות לריסוס, וכאלה עם קליפה אכילה מקבלים ריסוס רב יותר.
לתשומת לבכם, המענה בפורום מעצם טיבו מוגבל וחלקי בלבד ואין לראות בו תחליף לייעוץ תזונתי מקצועי פרטני ו/או לבדיקה, אבחון וייעוץ על ידי רופא.
סמל אישי של המשתמש
יונתן
 
הודעות: 938
הצטרף: ש' דצמבר 31, 2011 2:46 pm

Re: לפני שמתחילה... כמה שאלות...

הודעהעל ידי ירדן » ו' מאי 18, 2012 4:13 pm

יש באינטרנט כל מיני סירטונים בנושא "כמה אני אוכל/ת ליום" שהכינו אנשים שעושים 811 כמו בפוסט של יונתן באתר.

לדוגמא סרטון ישן של פרילי-
http://www.youtube.com/watch?v=MtxFC4LHnKo&list=UULwUd5KtYONsRJ3UAOojZ0w&index=9&feature=plcp
וסרטון של אלישיה-
http://www.youtube.com/watch?v=GO1NEUuZriE&list=UU8NkVjNgrG3Kg9064jdCNTQ&index=6&feature=plcp
כדי לקבל מושג לגבי קלוריות והתפלגות המקרונוטריאנטים את יכולה להעזר באתר הכרונומטר-
http://cronometer.com

רק זיכרי שמדובר באתר שאמנם מותאם חלקית ל-80/10/10 אך מבחינת המלצות יומיות של קלוריות ומיקרונוטריאנטים הוא הולך על פי ה-DRI שמותאם לאוכלוסיה שצורכת תזונה מערבית ולא לוקח בחשבון שלא כל הקלוריות "שוות". עוד בנושא תוכלי לקרוא פה-
http://www.30bananotleyom.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=19&p=111&hilit=DRI#p111
http://www.30bananotleyom.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=27&p=165&hilit=DRI#p165

כפי שיונתן כתב כמות המזון המתאימה לך אמורה להיות בהתאם למשקלך, גובהך ורמת הפעילות שלך, וכמובן שבתקופת הנקה את זקוקה גם לקלוריות נוספות, אך חשוב שתדעי שמבחינת קלוריות יש הבדל רב אם הן מגיעות מפירות וירקות או מגיעות מדגנים וקטניות או ממזון מהחי. במעבר ממזון מבושל לפירות וירקות בלבד יש צורך להעלות את כמות הקלוריות כדי לא לרדת במשקל (ולמעשה חשוב לאכול מספיק קלוריות גם אם רוצים לרדת במשקל...). להרבה מתחילים ב-811 קשה לאכול מספיק קלוריות בגלל הנפח הגדול של המזון עד שקיבתם מתרגלת וחשוב להיות מודעים לזה ולשים לב לשלא אוכלים מעט מידי ושלאט לאט מגדילים את כמות המזון.

הנה מידע בנושא האפקט התרמי של המזון (לא כל הקלוריות שוות) שעלה פה בפורום כבר כמה פעמים-
http://www.30bananotleyom.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=56

אני משתמשת בטחינה אמארה שהיא טחינה מלאה אורגנית טרום נבוטה-
http://www.citytree.net/branches/posts/133/
על פי היצרן היא אמורה להיות נאה, אבל בכל מקרה זאת הטחינה הכי טובה, הכי בריאה והכי טעימה שאני מכירה. גם בחו"ל ניתן לקנות טחינות נאות.

רוטב פשוט לסלט יכול להיות רוטב של מיץ לימון עם כף טחינה שטוחה עם או בלי עשבי תיבול כמנה לאדם אחד או אפילו רק לימון ללא הטחינה או רוטב שמבוסס על הרבה עגבניות, טחינה ועשבי תיבול על פי הטעם (סלרי/בזיליקום/פטרוזיליה/נענע...) כמו במתכון הזה של פסטת קישואים שבאתר. הרוטב הולך מצויין גם בסלט רגיל-
http://30bananotleyom.com/recipes/94-pasta-with-tomato-and-basil
לתשומת לבכם, המענה בפורום מעצם טיבו מוגבל וחלקי בלבד ואין לראות בו תחליף לייעוץ תזונתי מקצועי פרטני ו/או לבדיקה, אבחון וייעוץ על ידי רופא.
סמל אישי של המשתמש
ירדן
 
הודעות: 2969
הצטרף: ש' דצמבר 31, 2011 2:47 pm

הבא

תגיות נושא

תסמיני ניקוי וגמילה, איך מתחילים?, עלים ירוקים, הריון, אורגני

חזור אל 30 בננות ליום

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו 10 אורחים

cron