בי-12

הפורום הראשי של 30 בננות ליום

בי-12

הודעהעל ידי אורנה » ה' אוגוסט 08, 2013 9:54 pm

זה התפרסם בפייסבוק בדף הזה:
https://www.facebook.com/groups/811Isra ... 860253757/

מה דעתכם?

אני משתף כאן במשהו שחקרתי וגיליתי לאחרונה: אחד התפקודים העיקריים של בי12 הוא כקו-אנזים למתיונין סינתז - אנזים שמעורב בפירוק חומצת האמינו מתיונין. חומצה האמינו הזו נמצאת בכמות גדולה במיוחד במזון מהחי. יש הרבה ממנה גם בדגנים וסויה. באופן כללי המזונות החלבוניים-שומניים.
לכן, מי שעובר לצמחונות, ויותר מזה, מי שעובר לטבעונות, ויותר מזה, מי שעובר לתזונה של פירות וירקות, שעליה אנחנו ממליצים כאן - צורך פחות מתיונין, ולכן גם הצורך שלא בבי12 הוא קטן יותר. כששיתפתי את זה עם תזונאית שהוכשרה בארה"ב, היא אמרה לי שזה אמור להיות ידוע למי שלמד תזונה, התזונאים אמורים לדעת שאם מישהו צמחוני או טבעוני הוא צריך פחות בי12. אבל כולנו יודעים שהתזונאים, לפחות כאן בארץ (וגם העמותות שמדברות על טבעונות) לא יודעים את זה, וממשיכים להפחיד טבעונים עם דחליל הבי12.
הרופאים הקונוונציונאלים והאלטרנטיבים גם הם לא יודעים את זה, וממליצים על תוספי בי12.

עוד דבר בהקשר הזה: היום כבר ידוע ומוסכם שהומוציסטאין גבוה זה אומר סיכון גבוה לבעיות כלי דם (התקפי לב וכו'), כי ההומוציסטאין מזיק לכלי הדם. הומוציסטאין הוא שלב ביניים בפירוק של מתיונין, ואם צורכים הרבה ממתיונין ואין מספיק בי12 (וחומצה פולית, שנמצאת בפירות וירקות) עלולה להיות (ובדרך כלל יש) הצטברות של הומוציסטאין.

לסיכום: בי12 נמוך אכן יכול להוות חוסר - אצל צרכנים גדולים של מתיונין. אבל אצל צרכנים קטנים (במידה מספקת) של מתיונין, טבעונים כמונו, בי12 נמוך לא בהכרח מעיד על חוסר, כי כאמור אנחנו לא צריכים כל כך הרבה.

כדאי לזכור את העובדה הזו: עד היום - למרות המאמצים שלהם, המון מחקרים ממומנים בנושא - תעשיות המזון לא הצליחו להצביע על בעיית בריאות אחת - כולל הבעיות שקשורות למחסור בבי12 (!) שצמחונים או טבעונים סובלים ממנה יותר מאוכלי בשר. מכאן, ההפחדות נגד צמחונות הן הונאה של צרכני המזון על ידי תעשיית המזון, והדוברים וכותבים מטעמה.

כמו כן, הבעיה הנפוצה בציבור של מחסור בבי12 (על פי רשויות הבריאות - אצל אחד מכל שלושה אוכלי בשר) היא בעיה של ספיגה. מי שעובר לצמחונות הרופאים מיד מלחיצים ועושים לו בדיקה ולכן הם מגלים את החוסר - שאמנם מתגלה עכשיו כשהוא צמחוני, אבל מן הסתם הבעיה שגורמת לספיגה נמוכה נוצרה בתקופה שאכל בשר - כפי שאנחנו יודעים וכבר דובר כאן, שומן ובעיקר מהחי נדבק וסותם את כלי הדם והמעיים ולכן מפריע לספיגה.

המצב הקיים, שבו רופאים מתיימרים להגיד לאדם כמה הוא צריך משהו (למשל מבי12) בלי לברר מה הצרכים שלו (למשל כמה מתיונין הוא צורך) משול למצב שבו אדם יגש לצבעי וישאל אותו "אני רוצה לצבוע את השטח שלי, לכמה צבע אני זקוק?" והצבעי יגיד לו "31 ליטר צבע" (בלי לשאול מה גודל השטח שהוא רוצה לצבוע) - אבל במציאות הצבעים הרבה יותר רציניים ואחראיים בתחומם מרופאים, ולא יעזו להגיד דבר כזה.

ולבסוף עוד עניין שהעליתי כבר (ואושר לי לאחרונה על ידי חוקרת תזונה): חוסר בבי12 עלול להיגרם עקב עודף צריכה של בי12 (מזון מהחי, תוספי בי12 שמוספים למזון של החיות או המזון המעובד) או עודף ייצור (על ידי הגוף, עקב עליה בצורך - למשל עקב צריכת יותר מתיונין. ולכן יש עומס על מערכת הייצור של בי12, או ייצור הIF (שמאפשר ספיגה של בי12 לתאים - כפי שאינסולין מאפשר ספיגה של סוכר).
מה שנובע מזה, מעבר לענין של הבנה למה לכל כך הרבה אוכלי בשר שצורכים הרבה בי12 נפוץ החוסר בבי12, והומוציסטאין גבוה וכו' - זה הנושא של תוספי בי12: אם הבעיה של המחסור היא עקב עודף צריכה של בי12, אילוץ הגוף לספוג בי12 על ידי תוסף תזונה המכיל כמויות אדירות של בי12, מחריפה את הבעיה. לכן יש סיכון בלקחת תוסף בי12.
אורנה
 
הודעות: 396
הצטרף: ש' ינואר 12, 2013 5:21 pm

Re: בי-12

הודעהעל ידי ירדן » ו' אוגוסט 09, 2013 2:33 pm

מה שהוא כתב על המתיון הגיוני מאוד אבל זה לא כל הסיפור. לבי12 יש תפקידים רבים והצרכים האינדיבידואלים שלנו של בי12 נובעים לא רק מסוג המזון שאנחנו אוכלים (מהחי/לא מהחי, עתיר שומן/דל שומן) אלא גם מדברים נוספים כמו למשל סטרס ופעילות גופנית רבה שמביאים לשימוש מוגבר בויטמין וגם למשל גלולות למניעת הריון שמורידות את הרמה ודברים נוספים. אני לחלוטין מסכימה שלא נכון לעשות השוואה בצריכה ובספיגה בין אוכלי בשר לצמחונים, לטבעונים ולטבעונאים שאוכלים רק פירות וירקות (וזה נכון גם למיקרונוטריאנטים אחרים) אבל אין לנו כל דרך לקבוע מהי הרמה הנכונה עבורנו כאוכלי פירות וירקות או ספציפית עבור על אחד מאיתנו ולכן אני מעדיפה לקחת בי12 לעיתים רחוקות מאשר להצטער על זה אחר כך. לדעתי גישה טהרנית בנושא בי12 היא בעייתית ועלולה להיות מסוכנת.

לא הבנתי את הפסקה האחרונה שהוא כתב בנוגע לעודף שגורם לחסר.
לתשומת לבכם, המענה בפורום מעצם טיבו מוגבל וחלקי בלבד ואין לראות בו תחליף לייעוץ תזונתי מקצועי פרטני ו/או לבדיקה, אבחון וייעוץ על ידי רופא.
סמל אישי של המשתמש
ירדן
 
הודעות: 2964
הצטרף: ש' דצמבר 31, 2011 2:47 pm

Re: בי-12

הודעהעל ידי אורנה » ו' אוגוסט 09, 2013 3:48 pm

אני מרגישה שמצבי ממש השתפר מאז שמקבלת זריקות בי-12 ולוקחת תוסף (שוכחת הרבה) כבר 8 שבועות
הצפורניים התחזקו מעט, הנשירה הפסיקה, אני יותר ממוקדת ויותר זוכרת חזר לי הכוח להתאמן, היה לי משבר לאיזה חודש לפני שהתחלתי לקחת שפשוט לא היה לי כוח
עדיין לא עשיתי בדיקות אבל זב כנראה גם שיפר לי את מצב הברזל

לוקחת גם ויטמין די (בעיקר שוכחת, אבל אולי גם הוא משפיע לטובה, למרות ההשמצות עליו.

אני סגורה עם עצמי לקחת עד שאגיע לרמה נורמלית וארגיש טוב
אחר כך אקח לעיתים יותר ויותר רחוקות
אולי באיזה שלב אפסיק ואראה אם הגוף מצליח לבד
(בעיקר אם אעשה צום של שבועיים שלושה כבר)

בינתיים התזונה המצויינת הזאת עושה את שלה ומאפשרת לגוף לרפא את עצמו, כך שיוכל לחזור ולייצר בי 12, וגם ויטמין די, עם החשיפה לשמש וצמצום השימוש בסבונים וקרמים מזיקים.
אורנה
 
הודעות: 396
הצטרף: ש' ינואר 12, 2013 5:21 pm

Re: בי-12

הודעהעל ידי מאיה » ו' אוגוסט 09, 2013 5:07 pm

מה באמת נחשבת רמה נורמלית ? לי לא היה מחוץ לנורמה b-12 יש לי 214 כשרף הכי נמוך הוא 211 והרופאה ישר התקשרה שאקח תוסף, אני כבר חודש וחצי לקחתי על דעת עצמי עוד לפני שהיו תוצאות לבדיקות את ה-b12 הנוזלי, ככה שיכול להיות שהיה לי כן מחסור אבל היא רצתה לתת לי על הרמה הזאת, אז מה נחשב נמוך?
מאיה
 
הודעות: 702
הצטרף: ו' ינואר 25, 2013 10:30 pm

Re: בי-12

הודעהעל ידי ירדן » א' אוגוסט 11, 2013 10:47 am

אין דרך לדעת. בגישת ההיגיינה הטבעית יש שאומרים שכל עוד אין סימפטומים אז אין בעיה גם אם הרמה היא מתחת לטווח של קופות החולים. אני חושבת שזה יותר מורכב ושעדיף להיות על הצד הבטוח ולא לחכות עד שיהיה מאוחר מידי. חוץ מזה שישנם סימפטומים של חסר שלא בהכרח מייחסים אותם לבי12 כמו למשל שלשולים, חוסר תיאבון, דיכאון כך שלא תמיד בכלל עולים על זה שיש חסר. מצד שני יש שאומרים שהטווח המערבי נמוך מידי מה ששם את רוב האוכלוסיה המערבית במצב של חסר.
לתשומת לבכם, המענה בפורום מעצם טיבו מוגבל וחלקי בלבד ואין לראות בו תחליף לייעוץ תזונתי מקצועי פרטני ו/או לבדיקה, אבחון וייעוץ על ידי רופא.
סמל אישי של המשתמש
ירדן
 
הודעות: 2964
הצטרף: ש' דצמבר 31, 2011 2:47 pm


תגיות נושא

ויטמין B12

חזור אל 30 בננות ליום

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], YandexBot ו 5 אורחים

cron