פחמימות - תיאוריה

הפורום הראשי של 30 בננות ליום

פחמימות - תיאוריה

הודעהעל ידי דניאל » ד' אוגוסט 28, 2013 4:46 pm

קראתי את הספר תזונת 80/10/10 ואין לי צל של ספק בעובדה שהתזונה הזאת היא כנראה הדבר הכי טוב שאנחנו יכולים לעשות לגוף שלנו..
גם אם תהליך ההתרגלות יכול להימשך הרבה זמן..אני מאמינה שהכל זה עניין של הרגל ושל רצון.
במשך השנים קראתי ולמדתי המוווןן על תזונה ועל פעילות גופנית ומכל המידע שנחשפתי אליו במהלך השנים, המידע שמופיע בספר של ד"ר גראהם מתחבר בצורה מושלמת עם ההגיון, עם הגאונות של גוף האדם ועם ההיסטוריה שלנו כבני אדם.

דבר אחד לא ברור - גם בספר הוא אומר שבסופו של דבר כשזה מגיע לירידה במשקל הצריכה הקלורית צריכה להיות נמוכה יותר מההוצאה, שזה באמת משהו שמשותף לכל צורות התזונה והדיאטה..
בתזונת 80/10/10 אם יש משהו שכל הזמן שמים עליו דגש הוא - ל א ל ה ג ב י ל ק ל ו ר י ו ת!!!
עם זאת - מה קורה עם הקלוריות שלא שרפנו במהלך היום?
זה מעניין אותי מאוד מבחינה פיזיולוגית להבין מה בדיוק קורה בגוף..הרי זה ידוע שפחמימות - לא משנה איזה פחמימות - שבסוף מתפרקות לגלוקוז - ברגע שיש עודף מאשר מה שהגוף צריך בשביל להזין את עצמו ולתפקד, הסוכרים האלה יאגרו כשומן.
וזה בלי שום קשר לאכילת שומן, זאת אומרת, גם אם לא אוכלים שומן התהליך הזה עדיין מתרחש..לפחות ממה שאני יודעת..

אשמח אם משהו יוכל לשפוך קצת אור בנושא
דניאל
 
הודעות: 25
הצטרף: א' יולי 28, 2013 11:22 pm

Re: פחמימות - תיאוריה

הודעהעל ידי eilon » ה' אוגוסט 29, 2013 1:42 am

היי דניאל, אינני מומחה אך לדעתי האישית לא בכל המקרים הגוף אוגר סוכרים כשומנים
למשל אם מדובר אחרי מאמץ ממושך כשמתרוקנים מאגרי הגליקוגן (מעיין צורת אגירה של פחממות אצל חיות, כמו שלצמחים יש עמילן) אז הסוכרים הללו צריכים למלא את המאגר גליקוגן מחדש כדי שתהיה לנו אנרגיה ליום המחר
לפעמים גם קורה שמופרשים סוכרים וגם נוטריאנטים שונים בשתן, ואז יש לנו "שתן יקר", כי הגוף לא מנצל את כל מה שאכלנו ונפטר מעודפים. (למיטב הבנתי זה יכול להתבטא בצורה יותר חריפה בעיקר בצריכה של "קלוריות ריקות" כמו מאורז לבן וכו').

למיטב הבנתי, כשאוכלים הרבה פירות וירקות אז קשה להגזים בכמות כי המזון עשיר בנוזלים וסיבים וחומרי הזנה (משביעים), כך שקשה מאוד להגזים בקלוריות אם לא צורכים מאכלים שומניים בצורה מוגזמת (זרעים, אגוזים, אבוקדו וכו')
אני חושב שדווקא מופיעה בעיה כשאנשים מגבילים קלוריות, או עושים צומות ארוכים או צומות "ניקוי" / מיצים וכו' (ולא דווקא מהסיבה הרפואית), אז אחרי התהליך הגוף חווה שוק ממחסור בקלוריות ונכנס ל"מצב אגירה".
לכן קורה שאנשים שמנסים לרדת במשקל ע"י הגבלות וצומות למניהם בסוף מסתערים על הקלוריות האלה פי כמה וכמה כדי לפצות על הזמן שעבר והגוף צובר ואוגר.
ודווקא אם אוכלים לפי הצרכים של הגוף בכל יום, ולא מנסים להגביל אלא אוכלים בהנאה כמה שהגוף דורש, אז הגוף לא יכנס למצב אגירת חירום כזו וקצב חילוף החומרים ישאר תקני.
במצב הזה הגוף יגיע למשקל האידיאלי בשבילו בזמן ובקצב שמתאים לו, זה יכול לקחת זמן אבל לפחות כך אנחנו מאפשרים לגוף לבצע תהליכי ניקוי, ריפוי והחלמה.
וכשהגוף מאוזן יותר אז תחושת הרעב מתעוררת בהתאם לפעילות הפיזית (והמנטלית), כך שבימים פעילים מאוד הגוף ישדר הרבה יותר רעב ויאפשר להתנפל על כמויות גדולות יותר של פירות וירקות, ובזמנים רגועים הגוף ידרוש פחות וגם הרעב יהיה בהתאם.
:D
eilon
 
הודעות: 762
הצטרף: ב' דצמבר 24, 2012 12:47 pm

Re: פחמימות - תיאוריה

הודעהעל ידי ירדן » ה' אוגוסט 29, 2013 5:43 pm

הגוף שלנו משתמש בגלוקוז כדלק. גם אם תאכלי פחות פחמימות הגוף שלך ימיר חלבונים ושומנים לגלוקוז בתהליך שנקרא גלוקונאוגנזה. כל עודף מעבר לצרכי הגוף ישמש את הגוף לבניית מאגרי שומן. השאלה היא כמה זה עודף. זה עניין אינדיבידואלי ותלוי בגורמים שונים ומה שמתאים עבורך לא בהכרח יתאים עבור מישהי אחרת בגובה ובמשקל שלך רק כי ככה כתוב באיזה טבלה של דיאטנים.

כדי לרדת במשקל צריך להוציא יותר קלוריות ממה שמכניסים. העניין הוא שלא כל מה שאת אוכלת בהכרח נותן לך את כל הקלוריות שבו ולא כל הקלוריות בונות גוף זהה. לאכול 2000 קלוריות מפירות וירקות זה ממש לא כמו לאכול 2000 קלוריות מפיצה ומלאווח.מהבחינה הזאת לא כל הקלוריות "שוות" וחבל שעד היום יש הרבה דיאטנים שלא מתייחסים לזה. כשאוכלים תזונה עתירת פחמימות וסיבים תזונתיים יותר קלוריות נפלטות כחום בתהליך המטבוליזם של המזון ולא נכנסות למאגרי האנרגיה. זה נקרא אפקט תרמי. לעומת זאת לשומן יש אפקט תרמי מאוד נמוך מה שאומר שרוב הקלוריות שבו הולכות לשימוש ולמאגרים. כמות הקלוריות שאת מכניסה למערכת העיכול היא לא בהכרח כמות הקלוריות שאת סופגת במעי הדק ולא בהכרח כמות הקלוריות שאחר כך משמשת את גופך לצרכים שלו.

אדם אשר מסיבות של מסת שריר נמוכה, חוסר פעילות גופנית או הגבלת קלוריות הוריד לעצמו את רמת המטבוליזם הבסיסי (כפי שאילון הסביר- הגוף נכנס למצב של אגירה ושורף פחות) אז הדרך היחידה עבורו לתקן את המצב הזה היא לעשות פעילות גופנית, לשרוף יותר קלוריות, להעלות מסת שריר (שגורמת לשריפת קלוריות גבוהה יותר בזמן מנוחה ולהגברת רמת המטבוליזם הבסיסי) וכמובן לאכול תזונה עתירת פחמימות וסיבים תזונתיים כך שניתן לאכול יותר קלוריות מבלי לעלות במשקל. הגבלת קלוריות לא עובדת לאורך זמן לשמירה על המשקל ובסופו של דבר מביאה לבעיות בריאות. לא מדובר פה על לדחוס קלוריות בכוח אלא על לאכול נכון במידה שתספק לגוף את כל הצרכים שלו ולא רק את הקלוריות שהוא צריך. ברגע שאדם מסויים אוכל מעט, גם אם הגוף שלו הסתגל לכך מבחינת ההוצאה האנרגטית, אז הוא גם מקבל פחות ויטמינים, מינרלים, פיטוכימיקלים, סיבים. הדרך לתקן את זה היא להעלות את רמת המטבוליזם כדי לאפשר לגוף לקבל יותר מזון מבלי לעלות במשקל. במקרה כזה אם ישנה עלייה מסויימת במשקל בהתחלה זה טבעי אך זה מתאזן בהמשך ככל שתמידים ומשלבים גם פעילות גופנית.

מעבר לזה קשה מאוד לאכול יותר מידי פירות וירקות טריים. לפירות וירקות יש צפיפות קלורית נמוכה יותר ממזונות אחרים כי יש בהם כמות סיבים ומים גדולה. כלומר אוכלים נפח גדול אך בפועל מקבלים פחות קלוריות ממזונות אחרים בנפח קטן יותר. מה שכל כך טוב בתזונה הזאת שהיא מלמדת לאכול כמה שצריך. לומדים לאכול כשרעבים ועד ששבעים כי אין פה מזונות וחומרים עם אפקט ממכר שגורם לנו לאכול מעבר לצרכים שלנו.

הייתה פה שאלה דומה לא מזמן. קראי את השרשור ואם יהיו לך עוד שאלות אז אשמח לענות-
http://www.30bananotleyom.co.il/forum/viewtopic.php?f=2&t=738
לתשומת לבכם, המענה בפורום מעצם טיבו מוגבל וחלקי בלבד ואין לראות בו תחליף לייעוץ תזונתי מקצועי פרטני ו/או לבדיקה, אבחון וייעוץ על ידי רופא.
סמל אישי של המשתמש
ירדן
 
הודעות: 2967
הצטרף: ש' דצמבר 31, 2011 2:47 pm

Re: פחמימות - תיאוריה

הודעהעל ידי ירדן » ב' ספטמבר 02, 2013 8:09 am

סרטון בנושא למה דיאטות גורמות בסופו של דבר להשמנה-
WHY DIETS MAKE YOU FAT! The scientific truths behind dieting's
לתשומת לבכם, המענה בפורום מעצם טיבו מוגבל וחלקי בלבד ואין לראות בו תחליף לייעוץ תזונתי מקצועי פרטני ו/או לבדיקה, אבחון וייעוץ על ידי רופא.
סמל אישי של המשתמש
ירדן
 
הודעות: 2967
הצטרף: ש' דצמבר 31, 2011 2:47 pm


תגיות נושא

אפקט תרמי, ירידה במשקל

חזור אל 30 בננות ליום

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו 12 אורחים

cron