עמוד 1 מתוך 1

לספור או לא לספור

הודעהפורסם: ג' דצמבר 31, 2013 12:04 am
על ידי orya
צפיתי בסרטונים של פרילי והיא כל הזמן חוזרת ואומרת לא לקצץ בקלוריות, לאכול כמה שרוצים...אבל באתר שלכם ראיתי שכן ממליצים לבדוק הוצאה אנרגטית במחשבון BMR ויצא לי שאני צריכה לאכול פחות מ-2000 קלוריות ביום, בהנחה שאני לא עושה ספורט באופן קבוע, כמו עכשיו (אבל הנתון הזה עומד להשתנות).
אז...אני מבולבלת. מה עושים? אני רוצה להוריד במשקל, וזה חשוב לי כי אני מרגישה רע עם עצמי. חלק מהעניין שלי בתזונה הזאת מעבר ליתרונות הבריאותיים שלה שידועים לי היא להפסיק להילחם במשקל כל החיים שלי ולהביא את הגוף שלי למצב מאוזן משקלית. אני נאבקת כבר זמן מה לחזור לתזונת 80/10/10 אבל הבילבול סביב עניין הכמויות והקלוריות והפחד מלעלות/לא לרדת במשקל עוצר אותי ובגדול.
אם לא צריך לספור קלוריות, אז למה ממליצים על שימוש בכרונומטר? לכמה קלוריות אני צריכה לשאוף? והאם אני צריכה "לדחוף" אוכל בכוח כדי להגיע לשם?
לא מבינה כלום....
תודה מראש לעונים!

Re: לספור או לא לספור

הודעהפורסם: ג' דצמבר 31, 2013 3:56 pm
על ידי יונתן
ברוכה הבאה :D

נכון שקיימת המלצה לבדוק בכרונומטר כמה קלוריות אנחנו אוכלים, אבל היא קיימת דווקא מהסיבה ההפוכה. רוב האנשים שמתחילים בתזונה לא רגילים לנפח הגדול של המזון ולכן לא אוכלים מספיק. כבר נתקלתי בכמה אנשים שאמרו לי שהם ניסו את התזונה אבל הפסיקו כי הם היו חלשים ועייפים, אבל התברר שהם היו אוכלים 3 בננות, 2 תפוחים ואגס ביום. גם אני בהתחלה כשלא ידעתי על עניין הקלוריות וכמה אני צריך לאכול התקשיתי להתמיד מאותה סיבה. כיום כבעל ותק בתזונה אני לא מתקרב לכרונומטר, לא מעניין אותי מה מספר הקלוריות שאני אוכל ביום וזה בעצם חסר כל חשיבות. הגוף שלי מאוזן ויודע מתי לאכול וכמה לאכול, ובתקופות של מעט פעילות הגוף יודע להגיד לי לאכול פחות.

אין דרך לקבוע כמה קלוריות בדיוק את צריכה כי זה תלוי בהמון משתנים, ואת גם לא צריכה "לדחוף" אוכל בכוח, אבל את כן צריכה לשאוף למצב שבו את אוכלת 3-4 ארוחות מספיק גדולות ביום, שמעניקות לך מספיק אנרגיה ושמחת חיים לכל מה שאת רוצה לעשות, בין אם עבודה או בילויים או ספורט, מבלי שתרעבי בין הארוחות ומבלי שתרגישי שכל היום שלך סובב סביב האוכל.

אם את סובלת מעודף משקל, אז את בוודאי יודעת שהגבלת קלוריות היא אמצעי מאוד לא יעיל, לא לשיפור המצב הגופני ולא לשיפור המצב הנפשי. דיאטות מרובות של הגבלת קלוריות גורמות לגוף להיות הרבה יותר "יעיל" באגירת מזון, ולכן ככל שממשיכים עם הדיאטות כך קשה יותר לרדת במשקל. אם תאכלי את הכמות הקלורית הדרושה לך ותעשי פעילות גופנית סדירה, גם אם בהתחלה תעלי במשקל בגלל שהגוף יחשוב שהוא "צריך להתכונן להרעבה הבאה", בסופו של דבר המצב יתאזן ואת תגיעי למשקל תקין, גוף חטוב באמת, בריאות טובה ושמחת חיים.

Re: לספור או לא לספור

הודעהפורסם: ד' ינואר 01, 2014 8:32 am
על ידי eilon
רציתי להוסיף מדעתי והחוויה האישית שלי, שלא רק ספורט שורף קלוריות
גם החיים שורפים קלוריות, לעמוד, ללכת, לעבוד, חשיבה מאומצת, פתרון בעיות, לחץ בחיים, קשרים חברתיים, לימודים, התמודדות עם הסביבה (אקלים, זיהום סביבתי וכו')
נראה שבמחשבונים האלה באינטרנט זה או שנמצאים 24 שעות במיטה (BMR), או שעושים ספורט. אבל לא נראה שהם מחשיבים את החיים בימינו כספורט. בשבילי זה כמעט ספורט :D

העצה של פרילי ובן זוגה עזרו לי מאוד, אבל הרקע שלי שונה משל אוריה... אני תמיד נאבק כדי לשמור על המשקל שלי ולא לאבד משקל (יצאתי מתת-משקל)
עם זאת זוגתי הורידה במשקל לפי התוכנית הזו, וכעת שומרת על משקל יציב הרבה חודשים ברצף. וגם היא כמוני, אוכלת כמה שהיא רוצה, עד שאנחנו מלאים עד הסוף :lol:
לקח לשנינו כמה חודשים "להרחיב את הקיבה" כדי להתרגל לנפח של מזונות עתירי-נוזלים כפירות וירקות (ומבשלים ירקות עמילניים בערב אם אין מספיק פירות בשלים לכל היום. בלי שמנים או מלח)
אבל אחרי שמתרגלים, זה תענוג לאכול כמה שאנחנו רוצים בלי שום הגבלה... אנחנו לא צריכים להגיד "לא" ו"אסור" וכל ההלקאות העצמיות הללו.

באופן אישי זה מוזר לי לקרוא ולראות שיש אנשים שממליצים להגביל את הכמות, או לשים איזה קו, או לנסות לאכול רק פירות רווי נוזלים ולא פירות מרוכזים כמו בננה. אבל אולי זה מה שעובד להם
כי על הגוף שלי כמה שאני אוכל יותר, אני מרגיש יותר טוב, ישן יותר טוב, הכל יותר טוב.
ואני שמח שהקשבתי לעיצה של לאכול כמה שאני יכול, ואפילו להרחיב את הקיבה קצת (זה לקח כמה חודשים, בכל שבוע אכלתי קצת יותר מהקודם)
כי אחרת זה לא היה עובד לי אותו הדבר. וסביר שאחרי שנה כבר הייתי מותש.
למזלי אחרי כמה חודשים, בסופו של דבר הגוף התחיל לשדר לי בדיוק כמה לאכול, ומאז אני "מתבהם" בכיף ואני לא שם הגבלה פסיכולוגית לדרישות הפיזיולוגיות שלי :)

יונתן - אני עדיין רואה אנשים שאוכלים כמו שתיארת (פירות בודדים ביום) ולא מסכימים עם הדיעה שצריך לספור קלוריות. חושבים שזה לא טבעי לספור. אבל לדעתי זה אומר לא ללמוד את הערכים הקלוריים של הפירות בתחילת הדרך, ואת דרישות הגוף, ואני חושב שזו הדרך היעילה להיכשל
כשמגיעים מתזונה לא טבעית לפעמים צריך להשתמש באמצעים פחות טבעיים כדי להשתקם, כמו לספור קלוריות, לשקול פירות ללא הקליפה והזרעים וכו', רק כדי להבין היכן אנחנו עומדים ולהבין להיכן כדאי לשאוף
אחרי שהגוף מתרגל הסיפור משתנה והכל הופך טבעי יותר, אבל עד אז אני חושב שכדאי לתת לו את הזמן להתרגל ולבדוק את הנתונים בצורה קצת יותר אובייקטיבית